Kongres Kolei Dużych Prędkości odbył się 17 marca 2025 r. w Łodzi. Podczas otwarcia podkreślano politykę państwa stawiającą na kolej, zarówno konwencjonalną, jak i dużych prędkości, oraz konieczność skorzystania z doświadczeń polskich firm z branży przy budowie nowych odcinków, w tym w ramach CPK.
Uwaga uczestników debat skupiała się na infrastrukturze i taborze kolejowym dla kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce. Z budową systemu szybkiej kolei duże nadzieje wiążą polskie firmy budowlane i producenci pociągów.
– Musimy wykorzystać polski potencjał przy realizacji KDP. Do tej pory trochę się chyba tego baliśmy, natomiast teraz powinniśmy to robić. Skoro jest decyzja i twarde środki na realizację, to jest ten moment, żeby wykorzystać nasz potencjał. Oczywiście nie wszystko zrobimy sami, ale już dziś mamy masę firm tworzących komponenty dla KDP w różnych sferach – mówił Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Furgalski dodał, że budowa kolei dużych prędkości nie jest „lotem na Marsa”, a polskie przedsiębiorstwa mogą realnie uczestniczyć w tym procesie w naszym kraju. – Mam nadzieję, że gdy w Polsce ruszymy z budową KDP, to będzie to impuls dla tej części Europy – mówił. Podczas otwarcia kongresu głos zabrał także europoseł Dariusz Joński, przypominając, że idea KDP w Polsce ma już ponad 30 lat, choć do tej pory poza planami nie udało się jej zrealizować.
– 15 lat chcieliśmy stawiać na autostrady i to się udało. Teraz w końcu przyszedł czas, aby stawiać na kolej i chcemy to robić. W ciągu 7 następnych lat wydamy 180 mld zł na kolej, natomiast my zabiegamy o to, żeby skorzystać także z funduszy europejskich, z CEF 2 na budowę łódzkiego tunelu w ramach linii Y – powiedział.
Europoseł zapewnił też, że w perspektywie do 2040 r. Unia Europejska chciałaby, aby pociągi KDP dotarły do Kijowa, oczywiście pod warunkiem zakończenia działań wojennych.
Potencjał polskiego przemysłu podkreślała również Marita Szustak z Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.
– Nie wyobrażam sobie budowy KDP w kraju bez polskiego przemysłu. Nie wyobrażam sobie, żeby środki przeznaczone na KDP były dobrym biznesem tylko dla firm z Europy i reszty świata. Oczywiście, nie będziemy się obrażać na pewne doświadczenia, natomiast też chcemy i będziemy w tym uczestniczyć – mówiła.
Na konferencji pojawili się ważni goście z zagranicy, m.in.: zastępca dyrektora generalnego DG MOVE w Komisji Europejskiej, prezes spółki Rail Baltica nadzorującej tę strategiczną inwestycję w krajach bałtyckich, wiceminister transportu Łotwy, dyrektor generalny Kolei Litewskich i dyrektor wykonawcza Kolei Czarnogórskich.
Ze strony polskiej w kongresie wzięli udział m.in.: Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi, Joanna Skrzydlewska, marszałek woj. łódzkiego, Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, zarządy spółek CPK, PKP PLK i Intercity, wielu producentów taboru kolejowego, generalni wykonawcy i firmy projektowe, którzy chcą uczestniczyć w procesie rozwoju systemu KDP w Polsce.
Fot. archiwum Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o.
Czytaj także:
BIM Meetup Polska #3 – w świecie cyfrowej rewolucji budownictwa
Forum Kobiet 2025 – inspiracja dla przyszłych liderek inżynierii