Firma STRABAG jest w trakcie realizacji dwóch kontraktów z zastosowaniem asfaltów modyfikowanych gumą pochodzącą z rozdrobnienia zużytych opon samochodowych. Dzięki tej technologii zostaną wbudowane ekonomiczne, przyjazne środowisku mieszanki o polepszonych parametrach wytrzymałościowych.
Między miejscowościami Kamień i Byków w powiecie wrocławskim, na odcinku o długości około 2,5 km inżynierowie koncernu STRABAG wbudowują warstwę ścieralną o grubości 5 cm z mieszanki opracowanej według specjalnej receptury laboratorium TPA.
Opracowana wspólnie z Politechniką Warszawską formuła o znacznie większej ilości miału gumowego w asfalcie przeszła pomyślnie wszelkie próby wytrzymałościowe na doświadczalnym odcinku w Pruszkowie. Cieszymy się, że przy naszym udziale innowacyjne rozwiązania znajdują także zastosowanie na polskich drogach – mówi Igor Ruttmar, prezes TPA Sp. z o.o.
Natomiast na początku czerwca planowana jest kolejna inwestycja z zastosowaniem gumy, której inwestorem jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzki w Rzeszowie. Umowa zakłada budowę ponad 16 km drogi wojewódzkiej pomiędzy Jarosławiem a Pruchnikiem, z czego prawie 11 km będzie wykonane z zastosowaniem tzw. cichej nawierzchni. Specjalna technologia pojawi się na odcinku, na którym występują ograniczenia poziomu hałasu ze względu na występującą tam zabudowę wielorodzinną. Na potrzeby tej inwestycji w laboratorium TPA opracowywana jest rzadko stosowana w Polsce mieszanka SMA 5, która, dzięki odpowiednim proporcjom zastosowanych w niej materiałów, będzie charakteryzowała się strukturą pozwalającą na obniżenie hałasu powstającego od poruszających się po niej pojazdów. Zastosowanie gumy dodatkowo zwiększy trwałość budowanej warstwy i poprawi jej parametry wytrzymałościowe.
Oba zastosowania są kolejnym etapem wdrażania i komercjalizacji technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą pochodzącą z rozdrobnienia zużytych opon samochodowych. Po trwających 3 lata pracach badawczych, uruchomieniu i zastosowaniu urządzenia do modyfikacji asfaltu gumą, a następnie wybudowaniu odcinka doświadczalnego, przyszedł czas na komercyjne wykorzystanie opracowanej technologii.
Wartość obu kontraktów to ponad 36 mln zł.
Równolegle do wykonywanych inwestycji, w ramach projektu badawczego dofinansowanego z funduszy PARP pt. „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej, przyjaznej środowisku technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą” trwają prace nad ukończeniem specyfikacji technicznych oraz poradnika stosowania asfaltów modyfikowanych gumą, z których będzie mogła korzystać cała Polska.