12 grudnia odbyło się uroczyste otwarcie mostu kolejowego na Odrze. Przebudowa mostu była wynikiem współpracy polsko-niemieckiej.
Przebudowa mostu kolejowego na Odrze to przykład dobrej i efektywnej współpracy pomiędzy polskimi i niemieckimi firmami, a szczególnie zarządcami infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe oraz DB Netz – powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas uroczystości z okazji otwarcia mostu kolejowego Kunowice-Frankfurt na Odrze. Jednocześnie wiceminister wyraził nadzieję, że dobrego współdziałania należy spodziewać się przy kolejnych inwestycjach transportowych na granicy obu państw.
Strona niemiecka zainwestowała w budowę mostu o długości 443 m, prawie 25 mln euro. Dzięki temu zlikwidowane zostało wąskie gardło na europejskiej magistrali Wschód–Zachód pomiędzy Warszawą i Berlinem. Przez stary most można było przejeżdżać tylko po jednym torze ze zmniejszoną prędkością. Nowy wybudowano w rekordowym czasie 10 miesięcy. Wiceminister J. Engelhardt przypomniał, że zrealizowanie w tak krótkim czasie inwestycji możliwe było m.in. dzięki „Umowie między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych w ciągu linii kolejowych o znaczeniu państwowym w RP i w ciągu federalnych linii kolejowych w RFN”. Dokument podpisali 26 lutego br. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk oraz Minister Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast RFN Wolfgang Tiefensee, który podczas oddania mostu do użytku stwierdził, że przyczyni się on do lepszej integracji państw.
W uroczystości uczestniczyli również: ambasador RP w Niemczech Marek Prawda, przedstawiciele kolei z Polski i Niemiec oraz członkowie władz samorządowych. Wiceminister J. Engelhardt poinformował, że strona polska rozpoczęła już przygotowanie inwestycji związanej z przebudową mostu kolejowego w Bielawie Dolnej przez Nysę Łużycką Węgliniec–Horka. Zakończenie budowy mostu planowane jest na 2011 r.
źródło: MI