Dworzec w Katowicach jest symbolem wielkich przemian jakie przechodzi Polska w ciągu ostatnich 20 lat – powiedział Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak podczas otwarcia jednego z najnowocześniejszych w Polsce dworców kolejowych w Katowicach.
W uroczystości 29 października br. uczestniczyli również przedstawiciele PKP SA, władz miasta oraz hiszpańskiej firmy Neinver, która jest partnerem kolei w tym przedsięwzięciu. Wybudowanie dworca wraz z niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem kosztowało ok. 312 mln zł. Cała inwestycja, łącznie z galerią handlową, podziemnym parkingiem na 1200 samochodów, dworcem autobusowym i tunelem kosztować będzie ok. 1 mld zł i zostanie zrealizowana w połowie przyszłego roku. To jedno z największych w naszym kraju centrum integrujące w jednym miejscu komunikację kolejową, autobusową oraz indywidualną.
Budowa nowego dworca trwała około dwóch lat. Ma on około 7 tys. m² powierzchni, z czego 3 tys. m² przeznaczono wyłącznie do obsługi pasażerów. Z hali dworcowej może korzystać jednocześnie 5 tys. osób. Architektura obiektu nawiązuje do poprzedniej, zburzonej hali z charakterystycznymi szesnastoma kielichami tworzącymi dach budynku. Kielichy, zaliczane do architektonicznych unikatów, zostały odtworzone w nowoczesnej technologii. Dworzec wyposażony jest w system informacji o rozkładzie jazdy, wysokiej jakości nagłośnienie, monitoring oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Funkcjonalność i wielkość nowego dworca w Katowicach odpowiada jego roli w aglomeracji śląskiej. Każdego dnia przejeżdża przez dworzec 520 pociągów, rocznie z obiektu korzystać będzie 12 mln pasażerów. Inwestycja jest przykładem bardzo dobrej współpracy władz miasta, PKP SA oraz prywatnego inwestora.
Katowicki dworzec jest elementem Centralnej Magistrali Kolejowej, na której trwa modernizacja sieci trakcyjnej. W 2014 r. podróż CMK z Warszawy do Katowic nowoczesnymi pociągami Pendolino będzie trwała nieco ponad 2 godziny, a z Gdańska do Katowic – poniżej 5 godzin.
Jeszcze w tym roku zakończy się prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA kosztem 65 mln zł modernizacja peronów stacji Katowice, dzięki czemu wszystkie perony i tory będą w pełni zadaszone.
Źródło: MTBiGM