Przegląd wydanych w ostatnich latach orzeczeń sądowych, o których warto wiedzieć i wziąć je pod uwagę przy analizowaniu konkretnych stanów faktycznych, związanych w szczególności z wykonywaniem prac twórczych lub ochrony praw autorskich.
Dla twórców, także działających w sferze projektowej, kreujących chronione prawami autorskimi utwory, podstawowe znaczenie mają przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Ze względu na ogólny charakter tych przepisów dla praktyki prawa autorskiego bardzo istotne są wskazówki interpretacyjne, wynikające z orzecznictwa sądowego.
W aspekcie przedmiotowym wart uwagi jest wyrok Sądu Najwyższego (SN) z 15 listopada 2012 r (sygn. akt V CSK 545/11, Lex nr 1276237). W wyroku tym SN stwierdził m.in., że ochrona prawno-autorska nie obejmuje przedmiotu, na którym utwór został utrwalony(corpus mechanicum]. Należy wszak pamiętać, że utwór to dobro niematerialne, które jednak z reguły wymaga, aby móc skorzystć z niego, utrwalenia na określonym materialnym nośniku, będącym rzeczą w rozumieniu prawa cywilnego.
W powyższym wyroku SN uznał ponadto, że same rozwiązania techniczne nie stanowią przedmiotu ochrony prawa autorskiego. Przedmiotem tej ochrony może natomiast być dokumentacja techniczna. Wspomniana dokumentacja, aby została uznana za utwór w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, musi spełniać wymagania przewidziane w tym przepisie.
Poza tym w ocenie SN okoliczność, że tzw. dzieła techniczne są rezultatem uzyskiwanym w ramach stałej działalności zawodowej autora, nie wyklucza ich z kręgu utworów w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r o prawie autorskim i prawach pokrewnych (wyrok SN z 30 czerwca 2005 r., sygn. akt IV CK 763/04, OSNC, nr 5 z 2006 r., poz. 92). Z drugiej strony przyznanie danemu utworowi ochrony prawno-autorskiej nie oznacza, iż ochroną tą objęte są wszystkie jego elementy. Element utworu, aby podlegał ochronie prawno-autorskiej, musi także spełniać kryterium oryginalności (wyrok SN z 4 marca 2002 r, sygn. akt V CKN 750/00, Lex nr 564851).
O uznaniu danego dzieła za utwór decyduje jego indywidualny i twórczy charakter. W związku z tym same postanowienia umowy, przewidujące objęcie ochroną prawno-autorską rezultatu pracy człowieka, nie wywołują skutków prawnych, o ile nie stanowi on przejawu jego działalności twórczej (wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 22 marca 2013 r., sygn. akt I ACa 827/11, Lex nr 1307407).
Do kwestii styku prawa autorskiego i procedury administracyjnej odniósł się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 29 marca 2012 r. (sygn. akt II SA/Bk 122/12, Lex nr 1145728). W wyroku tym sąd stanął na stanowisku, że udostępnienie projektu budowlanego, jako części akt sprawy administracyjnej, nie narusza ani praw osobistych, ani majątkowych twórcy projektu, nie uprawnia bowiem strony, której projekt udostępniono, do jego wykorzystania do celów innych niż cele procesowe (zaznajomienie się z materiałem sprawy). O fakcie udostępnienia projektu budowlanego poprzez wykonanie jego fotokopii organ administracji publicznej może uczynić wzmiankę na fotografowanym projekcie, winien to również odnotować w aktach sprawy. Nie może jednak odmówić udostępnienia projektu poprzez zrobienie jego zdjęć, jeżeli spełnione są przesłanki z art. 73 k.p.a.
© karuka – Fotolia.com
W kontekście obrotu umownego SN zasygnalizował m.in. przydatność posiłkowania się przy stosowaniu przepisów prawa autorskiego ogólnymi regułami kodeksowymi oraz zasadami ukształtowanymi w praktyce kontraktowej. Na przykład zdaniem SN w sytuacji, gdy chodzi o ustalenie pól eksploatacji, jakie obejmuje umowa, należy odwołać się do sformułowanych w Kodeksie cywilnym reguł wykładni, nie tracąc z pola widzenia wskazówki interpretacyjnej, wynikającej z art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zawierającej nakaz interpretowania na korzyść twórcy tych wątpliwości, których nie można usunąć za pomocą wskazanych reguł (wyrok SN z 3 grudnia 2008 r., sygn. akt V CNP 82/08, Lex nr 484683).
Z kolei art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie wyłącza posiłkowego stosowania przy określaniu należnego twórcy wynagrodzenia stawek stosowanych zwyczajowo (wyrok SN z 19 grudnia 2006 r., sygn. akt V CSK 369/06, Lex nr 511603). Przedmiotem orzeczeń sądowych były również przepisy, określające odpowiedzialność z tytułu naruszenia praw autorskich, osobistych i majątkowych – dotyczący ochrony osobistych praw autorskich art. 78 oraz poświęcony naruszeniom majątkowych praw autorskich art. 79 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
W ocenie Sądu Apelacyjnego w Gdańsku (wyrok z 22 lutego 2012 r, sygn. akt V ACa 155/12, Przegląd Orzecznictwa Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, nr 3 z 2012 r, s. 9-16) nie każde naruszenie autorskich praw osobistych rodzi prawo do żądania zadośćuczynienia na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Sąd ma obowiązek zasądzić odpowiednią kwotę pieniężną tytułem zadośćuczynienia tylko wtedy gdy ze względu na stopień winy sprawcy naruszenia oraz rozmiar doznanej krzywdy przez autora, samo usunięcie skutków naruszenia będzie niewystarczające do zrekompensowania ujemnych przeżyć psychicznych wywołanych faktem naruszenia autorskich praw osobistych. Zadośćuczynienie nie może natomiast stanowić dla autora dodatkowego źródła dochodu z tytułu bezprawnego rozpowszechnienia jego utworu.
Jeżeli chodzi natomiast o stosowanie art. 79 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, to SN wypowiadał się min. odnośnie do terminów przedawniania się określonych w tym artykule roszczeń. Zdaniem sądu roszczenia o ochronę autorskich praw majątkowych przedawniają się w terminie określonym w art. 118 k.c, z wyjątkiem roszczeń o naprawienie szkody, do których ma zastosowanie art. 442 k.c. (wyrok SN z 11 sierpnia 2011 r., sygn. akt I CSK 633/10, OSNC, nr 3 z 2012 r, poz. 37). Podobne stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 14 grudnia 2012 r (sygn. akt I CNP 25/12, OSNC, nr 7-8 z 2013 r., poz. 89), stwierdzając, że roszczenia przewidziane w art. 79 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 4 lutego 1994 r o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedawniają się według reguł przewidzianych w art.J 442 k. c. Artykuł 4421 par. 1 k.c. stanowi, że roszczenie o przedawnienie szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym ulega przedawnieniu z upływem lat trzech od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia. Jednakże termin ten nie może być dłuższy niż dziesięć lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę.
Na podstawie art. 79 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych uprawniony, którego majątkowe prawa autorskie zostały naruszone, może żądać od osoby, która naruszyła te prawa, naprawienia wyrządzonej szkody przez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej dwukrotności, a w przypadku gdy naruszenie jest zawinione – trzykrotności stosownego wynagrodzenia, które w chwili jego dochodzenia byłoby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie z utworu.
Wysokość wynagrodzenia przewidzianego w art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r o prawie autorskim i prawach pokrewnych ustala się według stanu z chwili zamknięcia rozprawy (wyrok SN z 15 września 2004 r., sygn. akt III CK 366/03, OSNC, nr 7-8 z 2005 r., poz. 141). Stanowisko to potwierdzone zostało w wyroku SN z 10 lipca 2009 r. (sygn. akt II CSK 89/09, Lex nr 1055047). W wyroku tym sąd stwierdził, że art. 79 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 363 par 2 k.c., więc wyłącza jego stosowanie. Skoro przepis szczególny zawiera niedoznający wyjątku nakaz ustalania wysokości wynagrodzenia z chwili jego dochodzenia, czyli uwzględnienia stanu rzeczy – w rozumieniu art. 316 par. 1 k.p.c. – istniejącego w chwili zamknięcia rozprawy, to nie można obejść tego nakazu przez zastosowanie wyłączonego przepisu ogólnego.
Rafał Golat
radca prawny