6 listopada 2009 r. w rzeszowskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad został ogłoszony przetarg na budowę 41-kilometrowego odcinka autostrady A4 Rzeszów Wschód – Jarosław.
Jest to ostatni z przetargów na projekty i budowę autostrad realizowanych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008–2012. Podkarpacki odcinek autostrady A4 zostanie oddany do ruchu przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012.
Podkarpacki odcinek autostrady A4 przebiega przez powiaty: rzeszowski (gminy Trzebownisko, Krasne), łańcucki (gmina Czarna, miasto Łańcut, gmina Białobrzegi) i przeworski (gminy Przeworsk, Tryńcza, miasto Przeworsk).
Autostrada A4 na tym odcinku będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i pasy awaryjne. W ramach inwestycji powstaną m.in. trzy węzły autostradowe: „Łańcut”, „Przeworsk”, „Wierzbna”, obiekty inżynierskie (w tym m.in. wiadukty autostradowe i drogowe, mosty autostradowe, przejścia dla zwierząt, przepusty) oraz wjazdy awaryjne. Powstaną cztery Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) przy obydwu jezdniach autostrady: „Łukawiec”, „Palikówka”, „Budy”, „Młyniska”. Zakres prac obejmował będzie również budowę i przebudowę urządzeń uzbrojenia terenu, budowę urządzeń ochrony środowiska, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, stacji meteorologicznych i nasadzenia zieleni.
Termin składania wniosków w przetargu mija 8 grudnia 2009 r. Do składania ofert cenowych w II etapie przetargu zaproszonych zostanie 20 wykonawców. Ostatecznie wybrana zostanie oferta zawierająca najkorzystniejszy bilans ceny i długości okresu gwarancji jakości. Kryterium wyboru wykonawcy to cena – 90% i gwarancja jakości – 10%. Inwestycja będzie współfinansowania ze środków pochodzących z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z budżetu państwa.
W ciągu ostatnich dwóch lat zostały podpisane umowy na budowę 1225 km dróg krajowych, w tym na 601 km autostrad oraz 624 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg. W tym roku podpisano 28 umów na nowe inwestycje. Wyłoniono wykonawców autostrad: A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie, A1 Piekary Śląskie – Maciejów, A1 Maciejów – Sośnica, A2 Stryków – Konotopa, A2 autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego, A4 Jarosław – Radymno, A4 Radymno – Korczowa, a także dróg ekspresowych: S2/S79 Puławska-Lotnisko-Marynarska, S5 wschodnia obwodnica Poznania, S7 Obwodnica Południowa Gdańska, S7 Skarżysko – Kamienna – Występa, S74 Kielce – Cedzyna, S7 Olsztynek – Nidzica (wraz z obwodnicą Olsztynka), S8 Białystok – Jeżewo, S8 przebudowa DK 72 Piotrków Trybunalski – Rawa Mazowiecka, S8 Oleśnica – Syców, zachodnia obwodnica Poznania w ciągu S11 oraz obwodnic: Kraśnika, Kędzierzyna-Koźle, Mszczonowa, Serocka, Mrągowa, Żyrardowa, Kocka i Woli Skromowskiej. Wartość tych inwestycji to ponad 17,5 mld zł.
Obecnie w budowie i przebudowie jest 777 km dróg krajowych. Trwają prace przy budowie 317 km autostrad, 265 km dróg ekspresowych i 109 km obwodnic. W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008–2012 obecnie realizowana jest także przebudowa 86 km istniejącej sieci.
Budowanych jest 13 odcinków autostrad (m.in. A1 Nowe Marzy – Toruń; A1 węzeł Sośnica, A1 Bełk – Świerklany, A2 Nowy Tomyśl – Świecko, A2 autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego), 23 odcinki dróg ekspresowych (m.in. S7 Grójec – Białobrzegi, S74 Kielce – Cedzyna, S2/S79 w Warszawie (Puławska – Lotnisko – Marynarska), S7 Obwodnica Południowa Gdańska oraz 14 obwodnic (m.in. Biała Podlaska, Słupsk, Gołdap, Serock, Kraśnik, Żyrardów).
W ciągu ostatnich dwóch lat oddano do ruchu 500 km dróg krajowych, w tym 166 km autostrad (A1 Rusocin – Nowe Marzy, A4 Zgorzelec- Krzyżowa, A4 Kraków – Szarów) oraz 334 km „ekspresówek”, obwodnic i dróg po przebudowie (m.in. S7 Białobrzegi – Jedlińsk, S22 Elbląg – Grzechotki, S11 Poznań – Kórnik, S8 Radzymin – Wyszków oraz obwodnice: Grójca, Nowej Soli, Wyszkowa, Chojnic, Płońska, Lubnia, Nowych Skalmierzyc oraz Krzepic).
Źródło: MI