Konsorcja spółek z Grupy STRABAG 29 października przekazały Inwestorowi – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dwa odcinki wybudowanej drogi ekspresowej S8: od Węzła Walichnowy do Węzła Złoczew oraz od Węzła Złoczew do Węzła Sieradz Południe.
W ramach budowy dwóch odcinków, II i IV, powstało łącznie 38,6 km drogi ekspresowej wybudowanej w technologii betonowej, dwujezdniowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, o szerokości 3,5 m każdy z 2,5-metrowym pasem awaryjnym. Inwestycje obejmowały budowę węzła drogowego „Złoczew” i „Sieradz Południe” z przebudową istniejącej infrastruktury technicznej, w tym cieków naturalnych oraz urządzeń wodnych, linii elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych i sieci wodociągowej. Konsorcja zbudowały również w sumie 31 obiektów mostowych o łącznej długości 2,8 km i powierzchni 60 494 m², 143 przepusty, w tym przejścia dla dużych i małych zwierząt oraz płazów i bramownice dla nietoperzy. Ponadto powstały 2 kładki dla pieszych, po jednej na każdym odcinku.
Prace wykończeniowe objęły budowę MOP „Chojny” na odcinku II i „Dąbrowa Wielka” na odcinku IV wraz z infrastrukturą techniczną oraz budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym barier ochronnych, oznakowania poziomego i pionowego, zjazdów i przejazdów awaryjnych, ogrodzenia drogi, oświetlenia na węzłach i na części dróg poprzecznych.
Realizowane przez Grupę STRABAG projekty dostosowane zostały do najwyższych norm środowiskowych. W ramach prac wykonano podziemne i naziemne zbiorniki retencyjne, przepompownie ścieków deszczowych i system urządzeń podczyszczających. Na dwóch około 11-kilometrowych odcinkach trasy łącznie powstało 132 tys. m² ekranów akustycznych, zamontowano także bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe.
Budowę drogi S8 na terenie województwa łódzkiego Inwestor podzielił w sumie na dziewięć odcinków. Prace przy ostatnich czterech rozpoczęły się w 2012 r. i w przypadku Grupy STRABAG trwały 2 lata i 7 miesięcy. Nowe odcinki pozwolą na szybki przejazd od Łodzi w kierunku Wrocławia, natomiast cały przebieg nowo budowanej drogi ekspresowej S8 w przyszłości połączy dwa odległe ośrodki, tj. Wrocław z Białymstokiem, dzięki czemu poprawi przepustowość ruchu aglomeracji wrocławskiej, łódzkiej, warszawskiej i białostockiej.
Łączna wartość obu kontraktów zrealizowanych przez Grupę STRABAG to blisko 1,2 mld zł netto. Wartość: IV odc. – 605 mln zł netto, II odc. – 577 mln zł netto.
Kontrakt w liczbach:
– Wykopy: 560 700 tys. m³
– Nasypy: 6,4 mln m³
– Beton: 157 648 tys. m³ przywieziony w 17 922 betonowozach
– Nawierzchnia betonowa i podbudowa z chudego betonu: 455 tys. m³
– Nawierzchnia bitumiczna: 162,1 tys. ton