Skanska oddała do ruchu estakadę zachodnią na warszawskich Bielanach. Prace zakończyły się dwa miesiące przed terminem wynikającym z zapisów kontraktu.
Od 3 października br. kierowcy mogą jeździć obiema estakadami: wschodnią i zachodnią – każda z nich ma trzy pasy ruchu.
Od ubiegłego roku ruch w obu kierunkach odbywał się dwoma pasami estakady wschodniej. Przewidziany w umowie termin udostępnienia obu estakad do ruchu to 10 grudnia 2008 r.
– Deklarowany przez Skanska czas utrudnień w ruchu wynosił 637 dni, dzięki właściwej organizacji robót i zaangażowaniu zespołu udało się ten termin skrócić o 2 miesiące – mówi Stanisław Biernat, Menedżer Projektu, Skanska.
Do przebudowy estakad zużyto 4000 ton stali konstrukcyjnej, 2000 ton stali zbrojeniowej i 10 000 m3 betonu.
Estakady bielańskie to dwa równoległe obiekty o długości: 819 i 814 m, zlokalizowane w ciągu Wisłostrady. Powstały one w latach 70. ubiegłego wieku.
Ich przebudowa to jeden z największych projektów mostowych w stolicy w ostatnich latach. Kontrakt o wartości ponad 110 mln zł brutto realizowaliśmy dla Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, aktualnie dla Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Remont estakad rozpoczął się od demontażu wyposażenia i rozbiórki ustroju nośnego, podpór słupowych i przyczółków. Następnie odbudowane zostały podpory
i wykonany nowy ustrój nośny o konstrukcji zespolonej stalowo – żelbetowej oraz elementy wyposażenia: latarnie i nowy system odwodnienia. Estakada była odbudowywana segmentami czteroprzęsłowymi – począwszy od ich środka, stopniowo w obu kierunkach.
Na estakadzie zachodniej zamontowano dodatkowo ekrany akustyczne, zabezpieczające rejon Lasu Bielańskiego przed szkodliwym wpływem intensywnego ruchu samochodowego.
Dane liczbowe:
– długość estakady wschodniej: 819,63 m,
– długość estakady zachodniej: 814,26 m
– szerokość całkowita obiektu: 2 x 13,90 m
– szerokość jezdni: 2 x 11,50 m
– powierzchnia estakad: 22 711 m2