Obwodnica Opoczna oddana do ruchu

11.01.2012

Obwodnica Opoczna to nowoczesna droga jednojezdniowa o trzech pasach ruchu w układzie 2+1. Takie rozwiązanie pozwala na szybkie bezpieczne i łatwe poruszanie się. Trasę, której głównym zadaniem jest wyprowadzenie tranzytu z drogi krajowej nr 12, przystosowano do przenoszenia największych obciążeń, czyli do samochodów, których obciążenie sięga 11,5 t na oś.

Długość nowej trasy to 7,8 km. Trzy pasy jezdni pozwalają na bezpieczne wyprzedzanie, o czym nie było mowy w centrum miasta, a co za tym idzie radykalnie skracają czas przejazdu. Wjazd do centrum Opoczna, jak również na drogę wojewódzką 713 w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego zapewniają dwa nowoczesne, bezkolizyjne węzły.

Aby powstała nowa trasa konieczne było wybudowanie ośmiu obiektów inżynierskich; 6 wiaduktów i dwa mosty na rzekami; Wąglanką i Drzewicką. Należy tu zaznaczyć, że drugi z mostów, górujący nad terenem w charakterystycznym błękitnym kolorze, to najdłuższy jednoprzęsłowy most w Polsce! Długość przęsła przekracza 130 m.

Wiele odcinków nowej trasy biegnie wysokimi nasypami, do wykonania których potrzeba było około 2 mln ton piasku i kruszyw. Aby przewieźć taką ilość materiałów, potrzeba blisko 70 tys. czteroosiowych wywrotek. Taka liczba samochodów ustawiona w szeregu, utworzyłaby kolejkę do Gdańska i z powrotem. Wykonawca ułożył także ponad 100 tys. ton mas bitumicznych i ustawił blisko pół tysiąca znaków drogowych.

Prace nie ograniczyły się jednak do tak spektakularnych działań. Aby droga spełniała obecne standardy i miała odpowiednią trwałość,  trzeba było wykonać między innymi odwodnienie drogi, oraz oświetlenie węzłów drogowych. Niemałym wyzwaniem dla projektantów i budowniczych było przejście pod Centralna Magistralą Kolejową. Bariery chroniące kierowców jadących obwodnicą mają blisko 22 km długości.

Prace budowlane przebiegały w bardzo dużej trosce o środowisko naturalne. Powstało wiele wygrodzeń i przepustów służących ochronie małych zwierząt i pozwalającym im bezpiecznie migrować w okresie godów. Łączna długość siatek chroniących płazy przed wychodzeniem na drogę ma prawie 9 km długości! O komfort okolicznych mieszkańców zadbają natomiast ekrany dźwiękochłonne, których powierzchnia to blisko 10 tys. m² i są umieszczone na długości 3,5 km przy nowej drodze.

Prace budowlane prowadzone przez firmę Strabag ruszyły w połowie 2010 r., zakończyły się ostatniego dnia 2011 r. i kosztowały około 150 mln zł.

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in