Obwodnica Augustowa otwarta

13.11.2014

Oddana do użytku obwodnica Augustowa jest kluczowym elementem w ruchu międzynarodowym  pomiędzy Polską a krajami  bałtyckimi – w przyszłości  stanowić też będzie  fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska.

Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy  będzie planowana obwodnica Suwałk, na którą przetarg GDDKiA ogłosi jeszcze w tym roku. 

 Obwodnica Augustowa przejmuje przede wszystkim ruch pojazdów ciężkich, a to oznacza pozytywne zmiany w samym Augustowie – koniec korków w mieście, mniejszy hałas, mniej zanieczyszczeń. To wreszcie  istotna poprawa bezpieczeństwa – dotychczas przez centrum tej miejscowości przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów (GPR 2010).

Obwodnica Augustowa ma długość 34,23 km, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – 36,6 km. Inwestycja składa się z trzech odcinków:
– pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki, jest jednojezdniową drogą krajową nr 8;
– drugi, o długości 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe – dwujezdniową drogą ekspresową S61;
– trzeci, od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową nr 8, to jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa nr 1148B o długości 2,4 km.

Obwodnica została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

 

 

W ramach inwestycji wybudowano także:

– pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8;

– 40 obiektów mostowych, w tym: 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt;

– 36 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt;

– obwód utrzymania drogi w rejonie Węzła Raczki;

– ok. 80 km dróg wewnętrznych i przecinających obwodnicę dróg poprzecznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich);

– urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe;

– dwa systemy preselekcji wagowej;

– ogrodzenie trasy o łącznej długości 70 km.

 

 

Budowa w liczbach:

– wykonano 2,5 mln m3 wykopów i 3,5 mln m3 nasypów;

– na budowie pracowało około 150 jednostek transportowych, które, oprócz transportu wewnętrznego (grunty z wykopu), dziennie przewoziły około 60 tys. ton materiału z kopalń;

– na wszystkich 40 obiektach mostowych wbudowano łącznie 55 tys. m3 betonu konstrukcyjnego produkowanego w uruchomionym na potrzeby budowy mobilnym węźle betoniarskim o wydajności 120 m3 na godzinę;

– ułożono 961 belek prefabrykowanych typu T;

– most przez rzekę Rospudę ma łączną długość 180 m. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.

– ze względu na dużą ilość robót bitumicznych (480 tys. ton) Budimex na czas realizacji inwestycji uruchomił dwie wytwórnie mas o łącznej wydajności 420 ton/godz.

 

Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł brutto, została podpisana w marcu 2011 r. Prace zakończyły się zgodnie z terminem 27 października 2014 r.

Obwodnica Augustowa jest współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – wartość dofinansowania 470,58 mln zł. (umowa podpisana 24 lipca 2014 r.).

 

Źródło: GDDKiA

Zdjęcia: Rafał Malinowski

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in