Oddana do użytku obwodnica Augustowa jest kluczowym elementem w ruchu międzynarodowym pomiędzy Polską a krajami bałtyckimi – w przyszłości stanowić też będzie fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnice Łomży, Ełk aż do Budziska.
Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy będzie planowana obwodnica Suwałk, na którą przetarg GDDKiA ogłosi jeszcze w tym roku.
Obwodnica Augustowa przejmuje przede wszystkim ruch pojazdów ciężkich, a to oznacza pozytywne zmiany w samym Augustowie – koniec korków w mieście, mniejszy hałas, mniej zanieczyszczeń. To wreszcie istotna poprawa bezpieczeństwa – dotychczas przez centrum tej miejscowości przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów (GPR 2010).
Obwodnica Augustowa ma długość 34,23 km, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – 36,6 km. Inwestycja składa się z trzech odcinków:
– pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki, jest jednojezdniową drogą krajową nr 8;
– drugi, o długości 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe – dwujezdniową drogą ekspresową S61;
– trzeci, od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową nr 8, to jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa nr 1148B o długości 2,4 km.
Obwodnica została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.
W ramach inwestycji wybudowano także:
– pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8;
– 40 obiektów mostowych, w tym: 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt;
– 36 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt;
– obwód utrzymania drogi w rejonie Węzła Raczki;
– ok. 80 km dróg wewnętrznych i przecinających obwodnicę dróg poprzecznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich);
– urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe;
– dwa systemy preselekcji wagowej;
– ogrodzenie trasy o łącznej długości 70 km.
Budowa w liczbach:
– wykonano 2,5 mln m3 wykopów i 3,5 mln m3 nasypów;
– na budowie pracowało około 150 jednostek transportowych, które, oprócz transportu wewnętrznego (grunty z wykopu), dziennie przewoziły około 60 tys. ton materiału z kopalń;
– na wszystkich 40 obiektach mostowych wbudowano łącznie 55 tys. m3 betonu konstrukcyjnego produkowanego w uruchomionym na potrzeby budowy mobilnym węźle betoniarskim o wydajności 120 m3 na godzinę;
– ułożono 961 belek prefabrykowanych typu T;
– most przez rzekę Rospudę ma łączną długość 180 m. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.
– ze względu na dużą ilość robót bitumicznych (480 tys. ton) Budimex na czas realizacji inwestycji uruchomił dwie wytwórnie mas o łącznej wydajności 420 ton/godz.
Obwodnicę zaprojektowała i wybudowała firma Budimex. Umowa na projekt i budowę trasy, o wartości 659 mln zł brutto, została podpisana w marcu 2011 r. Prace zakończyły się zgodnie z terminem 27 października 2014 r.
Obwodnica Augustowa jest współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – wartość dofinansowania 470,58 mln zł. (umowa podpisana 24 lipca 2014 r.).
Źródło: GDDKiA
Zdjęcia: Rafał Malinowski