Podpisano umowę na budowę obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41. W przetargu na budowę obwodnicy wystartowało 8 wykonawców. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm „Mota Engil” Kraków i „Himmel & Papesch” Opole.
Wykonawca ten zaproponował realizację zadania za kwotę 307,440 mln zł, dając na wykonane prace 10 lat gwarancji. Obwodnica ma być gotowa w 32 miesiące od dnia podpisania umowy. Zadanie zostanie zrealizowane w systemie „projektuj i buduj”.
W pierwszym etapie GDDKiA – jako instytucja, która finansuje i nadzoruje budowę obwodnic – wykonała w latach 2006-2009 Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe poprzedzone Studium Transportowym. Poddano w nim dokładnej analizie oraz konsultacjom społecznym różne możliwości ukształtowania drogi. W efekcie wyłoniono najlepszy przebieg obwodnicy, czyli północno-wschodni wariant nr VI. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji budowy obwodnicy Nysy GDDKiA uzyskała w 2009 r.
W ramach zadania zostaną wykonane w szczególności:
– budowa 16,5 km nowego odcinka w ciągu dróg krajowych, w tym:
– 7,4 km jako ciąg drogi krajowej nr 46 (droga dwujezdniowa);
– 9,1 km jako ciąg drogi krajowej nr 41 (droga jednojezdniowa, na odcinku 4 km z dodatkowymi pasami do wyprzedzania – tzw. 2+1);
– budowa 14 obiektów mostowych, w tym 383-metrowego mostu nad rzeką Nysą Kłodzką ze 100 metrowym przęsłem nurtowym oraz 2 obiekty nad istniejącymi liniami kolejowymi z Nysy w stronę Brzegu i w stronę Opola;
– 5 skrzyżowań drogowych, w tym 4 ronda średnie oraz węzeł drogowy typu WB na skrzyżowaniu projektowanej i istniejącej drogi krajowej nr 46 w obrębie tzw. Górki Hanuszowskiej;
– drogi dojazdowe do nieruchomości rolnych, równoległe do ciągu obwodnicy;
– 10 zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych;
– przygotowany zostanie teren pod przyszłe obustronne parkingi.
Źródło: GDDKiA