Odpowiada inż. arch. Monika Majewska z Biura PIIB.
Nasza wspólnota mieszkaniowa ma zamiar przygotować pewną liczbę miejsc postojowych między dziewięcioklatkowym blokiem a sąsiednim. Osiedle zostało zbudowane w latach 70. XX w. w systemie wielkopłytowym. Od granicy rozdzielającej nasze działki do sąsiadów mamy 9 m, a do naszego bloku jest to 19 m. Odejmując drogę dojazdową do wiaty śmietnikowej, chodnik i pas zieleni równy szerokości portali wejściowych, pozostałby nam pas do zagospodarowania o szerokości 10 m. Na tym pasie moglibyśmy zorganizować po cztery miejsca postojowe równoległe do budynków.
Proszę o wyjaśnienie sprawy odległości miejsc postojowych od granicy działki.
Przede wszystkim należy ustalić całkowitą liczbę miejsc postojowych, która jest planowana przez wspólnotę, i w zależności od tego, jaka to jest liczba, przepisy wskażą, jaka jest wymagana w tym przypadku odległość od okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi (§ 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, (Dz.U. Nr 75, poz. 690) oraz od granicy z sąsiednią działką budowlaną (§ 19 ust. 2 WT). Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że wprowadzenie w ramach parkingu zieleni czy innych elementów dekoracyjnych lub małej architektury oddzielających poszczególne miejsca postojowe nie ma wpływu na liczenie całkowitej liczby miejsc postojowych całego parkingu. Należy pamiętać o tym, że celem przepisu jest ograniczenie uciążliwości spowodowanych użytkowaniem parkingu w zależności od liczby miejsc postojowych, a zabiegi kompozycyjne czy estetyczne projektanta na tę uciążliwość nie mają wpływu.
W związku z tym jeśli się okaże, że planowane usytuowanie miejsc postojowych jest niezgodne z przepisami § 19 ww. rozporządzenia, są możliwe dwa rozwiązania w zależności od tego, czy inwestycja realizowana będzie na podstawie zgłoszenia czy pozwolenia na budowę. Jeżeli planowana inwestycja będzie dotyczyła budowy do 10 włącznie stanowisk postojowych dla samochodów osobowych, to zgodnie z przepisami art. 29 ust. 1 pkt 10 i art. 30 ust. 1 pkt 1b ustawy – Prawo budowlane będzie wymagała zgłoszenia, jeśli będzie sytuowana na obszarze Natura 2000. W przypadku inwestycji realizowanej na podstawie zgłoszenia możliwe jest zastosowanie przepisów § 2 ust. 2 WT, tj. spełnienie wymagań w sposób inny niż określony w rozporządzeniu, stosownie do wskazań ekspertyzy technicznej właściwej jednostki badawczo-rozwojowej albo rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, uzgodnionych z właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej lub państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym, odpowiednio do przedmiotu tej ekspertyzy.
Jeżeli planowana inwestycja będzie dotyczyła budowy powyżej 10 stanowisk postojowych dla samochodów osobowych, to zgodnie z przepisami art. 28 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane będzie wymagała uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. W przypadku inwestycji realizowanej na podstawie pozwolenia na budowę możliwe jest zastosowanie zarówno przepisów § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, jak i przepisów art. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r dopuszczających w szczególnie uzasadnionych przypadkach i po spełnieniu opisanej w tym przepisie procedury odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej, po uzyskaniu upoważnienia ministra, który ustanowił przepisy techniczno-budowlane w drodze postanowienia, udziela bądź odmawia zgody na odstępstwo. Należy pamiętać o tym, że z wnioskiem o zgodę na odstępstwo inwestor występuje do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej, następnie ten organ po rozpatrzeniu sprawy, czy jest to przypadek szczególnie uzasadniony, występuje z wnioskiem o upoważnienie do właściwego ministra.