Powstaje czwarta linia metra w Budapeszcie – M4, łącząca części miasta: Kellenfoeld i Rakospalota.
Przebiegać będzie w tunelu o długości 7,4 km i szerokości 14,29 m, usytuowanym pod Dunajem. Po oddaniu tej linii do użytku całe budapeszteńskie metro będzie miało długość 33 km i 42 stacje. Jako pierwsza na Węgrzech linia M4 jest całkowicie zautomatyzowana (Siemens), bezobsługowa, z taktem 90-sekundowym, o prędkości 80 km/h.
Projekt, elementy szalunkowe oraz specjalistów zapewniła firma MEVA.
Stacje linii metra są budowane metodą podstropową. Strop z podciągami został wybetonowany na 6 miesięcy przed wylaniem ścian. Wykop w ziemi musiał być wykonany na głębokość 21 m. W tym celu zastosowano ścianki szczelinowe grubości od 0,25 do 1 m.
13,5-metrowe jednostki szalunku
Obie nitki tunelu wiercą nieprzerwanie dwie maszyny.
Ściany wykonano z betonu architektonicznego – wys. 9,5 m, gr. ok. 60 cm. Zastosowano jednostronny szalunek ścienny dźwigarowy, pokryty 4-milimetrową płytą z tworzywa sztucznego. W celu uzyskania jednolitego obrazu fug umieszczono co 2,5 m listwę trapezową na powierzchni szalunku. Szalunek został zamocowany przy pomocy wbetonowanych stożków w górnym podciągu stropu. Prace były prowadzone w wyjątkowo ciasnym miejscu, ponieważ całość szalunku musiała pasować do 70 cm płyty betonowej, po której później będą jeździły pociągi.
Zakończenie budowy nowej linii metra zaplanowano na 2009 r., a jej otwarcie na maj 2010 r.
Inwestor – BVP-Metro4, wykonawca – Mahid 2000 AG Konsortium Bilfinger-Vegyepscher-Porr, projekt – Studio Palatinum Foemterv, Uvaterv.
Opracowano na podstawie materiałów PPU Palisander Sp. z o.o.
Fot. Archiwum MEVA Schalungs-Systeme GmbH