Trwają prace budowlane związane z modernizacją infrastruktury kolejowej w obrębie odcinka LCS Iława, LCS Malbork linii kolejowej E65 łączącej Warszawę z Gdynią. Roboty zakończą się w 2013 r.
Modernizacja ma za zadanie podwyższyć parametry techniczne linii Warszawa – Gdynia. Projekt zakłada, iż efektem prowadzonych prac będzie zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich z obecnych 120 km/h do 160 km/h, a dla nowoczesnych składów dalekobieżnych do 200 km/h. Będzie miało to istotny wpływ na skrócenie czasu podróży z Warszawy do Gdyni. Szacowany czas przejazdu wyniesie 163 minuty, pociągi Intercity przejadą ten odcinek w 133 minuty.
Projekt pn. „Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – obszar LCS Iława, LCS Malbork” zakłada docelowo wymianę ponad 200 km układu torowego, przebudowę, modernizację i budowę ponad 280 obiektów inżynieryjnych oraz likwidację 68 przejazdów kolejowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn.
Linia kolejowa wyposażona zostanie w nowoczesny system komputerowy sterowania ruchem kolejowym. Podwyższenie bezpieczeństwa zapewni także instalacja blisko 200 urządzeń do odpłaszania zwierząt oraz przystosowanie przepustów i mostów do migracji różnych gatunków na całej długości modernizowanego odcinka.
Modernizowana część linii kolejowej zlokalizowana jest w obrębie województwa warmińsko-mazurskiego i pomorskiego na terenie 5 powiatów. Inwestycja prowadzona będzie na długości blisko 103 km w ramach dwóch Lokalnych Centrów Sterowania Ruchem Kolejowym – LCS Iława i LCS Malbork.
Modernizowany odcinek linii Warszawa – Gdynia tofragment linii kolejowej E 65 należący do VI Transeuropejskiego Korytarza Transportowego, a także sieci TENT, TINA, TER i TERFN. Łączy on również regiony nadbałtyckie z obszarami położonymi nad Adriatykiem i na Bałkanach. Dzięki połączeniom promowym Trójmiasta z portami w Danii, Szwecji i Finlandii linia kolejowa E 65 umożliwia dogodne skomunikowanie południowej części Polski jak również południa Europy z Warszawą i krajami Skandynawskimi. Odcinek ten objęty jest Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych – AGC oraz Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Transportu Kombinowanego i Obiektach Towarzyszących – AGTC.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.