Gastel Żurawie, lider rynku logistyki budowlanej, podjął się wykonania niezwykłego zlecenia polegającego na przeniesieniu zabytkowego schronu bojowego SP-96 z czasów II wojny światowej. Operacja została przeprowadzona w związku z budową drogi nr 7 na odcinku Olsztynek – Nidzica.
Warszawska spółka, która jako jedna z nielicznych w Polsce, była w stanie wykonać tak trudne zlecenie. Dostarczyła na miejsce operacji dwa żurawie gąsienicowowe Terex – Demag CC-2800 oraz Terex – Demag CC-2500, każdy o maksymalnym udźwigu odpowiednio 600 i 500 ton. Są to największe żurawie gąsienicowe obecne w tej chwili na rynku polskim.
Schron bojowy w Witramowie koło Olsztynka, który jest obiektem zabytkowym, został w całości przeniesiony przez te dwa pojazdy, około 50 metrów od miejsca, w którym dotychczas stał. „To niesłychanie skomplikowana logistycznie operacja, ale zmiana umiejscowienia bunkra była konieczna, żeby ocalić zabytek. Dzięki najnowocześniejszemu sprzętowi w Polsce i naszym doświadczonym operatorom, przeniesienie bunkra przebiegło bez przeszkód” – mówi Tomasz Kwieciński, wiceprezes zarządu Gastel Żurawie.
Ciężar schronu szacowany jest na około 464 tony. W celu zabezpieczenia go przed uszkodzeniami w trakcie wykonywania operacji, został obudowany specjalnie zaprojektowaną klatką stalową o ciężarze do 100 ton, uniesiony i przewieziony „na haku” na odległość ok. 50 m.
Zlecającym prace Gastelowi Żurawie przy przeniesieniu bunkra była firma Santo Budownictwo Polska Sp. z o.o. Szacunkowa wartość kontraktu wyniosła około 1 mln zł.