The momentum and innovation
The construction of the bridge, that is 540 m long and 24 m wide, took over 3 years and cost around 753 million zlotys. This investment involved the building and reconstruction of road infrastructure, including access roads with a total length of 11 km, 3 flyovers, a round-about, tunnel, viaduct over the railway, pedestrian underpass, cycle lane, bus bays, pavements, as well as lighting and drainage.
The momentum of this project is also reflected in the amount of materials used: about 18 thousand tonnes of steel structure, 8 thousand tonnes of reinforcing steel and 65 thousand m3 of structural concrete. The bridge is characterized by the Poland’s record-breaking length of steel structure spans, each 270 m long and 50 m high. With such large dimensions, it was necessary to use an innovative and computer-controlled assembly system. The bridge arches were constructed from smaller pieces on land, then towed by tugs and set afloat on three pillars, including one in the river. The pillars, in turn, were built on as many as 1.5 thousand precast piles. Another 2.5 thousand piles were driven deep into the ground to lay the foundations for other elements of the construction.
The project is also distinguished by the technology used, which – according to the experts – is innovative on a Polish and European scale. Mastic asphalt, made with accordance with Swiss standards adapted to Polish conditions, was used both for the lower layers of the surface and the wearing course. Since mastic asphalt is laid by machine, it helps to achieve the highest level of roughness and smoothness of the road surface. This solution protects the insulation of the structure and ensures its safety and durability. It is estimated that such a road surface can last up to app. 20 years without replacement.
The bridge is also innovative in its illumination consisting of 140 white light sources that highlight the architectural qualities of the object. The illumination interacts with lighting on the bridge and is safe for traffic.
In harmony with nature and architecture of the city
It is worth noting that the modern bridge in Toruń has been built in harmony with the architectural style of the city. The use of arches in the structure refers to the existing bridges and helps to keep the unique atmosphere of the city founded in 1230 that delights with monuments of Gothic and neo-Gothic architecture as well as medieval spatial layout. Thanks to the use of modern construction techniques, the object hardly interferes with the natural environment and does not eliminate the possibility of shipping on the Vistula River.
Magdalena Marcinkowska
GLOSSARY:
road bridge – most drogowy
to bring/put/come into use – oddawać do użytku
road safety – bezpieczeństwo ruchu drogowego
access road (also approach road) – droga dojazdowa
flyover – estakada, wiadukt
roundabout – rondo
railway (also railway track) – tory kolejowe
underpass – przejście podziemne
cycle lane – ścieżka rowerowa
bus bay – zatoka autobusowa
reinforcing steel – stal zbrojeniowa
record-breaking – rekordowy
span – tu: przęsło
computer-controlled – sterowany komputerowo
assembly (system) – montaż
arch – łuk
tug (also tug boat) – holownik
pillar (also pier) – filar, podpora
precast – prefabrykowany
to drive into – wbijać
mastic asphalt (also gussasphalt) – asfalt lany
wearing course (also surface course) – warstwa ścieralna
by machine – maszynowo
roughness – szorstkość
replacement – wymiana
illumination – oświetlenie, iluminacja
traffic – tu: ruch drogowy
in harmony with – w harmonii, w zgodzie z
monument – pomnik, zabytek architektoniczny
to interfere with sth – ingerować w coś, zakłócać coś
shipping – żegluga
(the) Vistula – Wisła
Tłumaczenie
Nowy most w Toruniu – spotkanie nowoczesności z klasyczną architekturą miasta
Most drogowy im. gen. Elżbiety Zawackiej, oddany do użytku 9 grudnia 2013 roku, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć zrealizowanych w Polsce w ostatnich latach i – przede wszystkim – znacząca inwestycja dla Torunia. Nie tylko rozwiązuje tak istotny problem komunikacji, poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, wzmacnia komfort jazdy kierowców, ale także podnosi atrakcyjność miasta pod względem turystycznym i ekonomicznym.
Rozmach i innowacyjność
Budowa mostu o długości 540 m i szerokości 24 m trwała ponad 3 lata i kosztowała ok. 753 mln zł. Inwestycja ta objęła budowę i przebudowę infrastruktury drogowej, w tym dróg dojazdowych o łącznej długości 11 km, 3 estakad, ronda, tunelu, wiaduktu nad torami kolejowymi, podziemnego przejścia dla pieszych, drogi rowerowej, zatok autobusowych, chodników, a także oświetlenia i odwodnienia.
O rozmachu tego przedsięwzięcia świadczy też ilość wykorzystanych materiałów: ok. 18 tys. ton konstrukcji stalowej, 8 tys. ton stali zbrojeniowej i 65 tys. m3 betonu konstrukcyjnego. Most odznacza się rekordową w Polsce rozpiętością przęseł stalowej konstrukcji, z których każde ma po 270 m długości i 50 m wysokości. Ze względu na tak duże gabaryty, konieczne było zastosowanie innowacyjnego, sterowanego komputerowo montażu. Łuki mostu zostały skonstruowane z mniejszych fragmentów na lądzie, a następnie zwodowane holownikami i osadzone na trzech filarach, w tym jednym w nurcie rzeki. Podpory posadowione zostały z kolei na aż 1,5 tys. prefabrykowanych palach. Do posadowienia pozostałych elementów konstrukcji wbito w grunt kolejne 2,5 tys. pali.
Inwestycja wyróżnia się też zastosowaną technologią, która – w opinii specjalistów – jest innowacyjna na skalę polską i europejską. Zarówno w warstwach dolnych nawierzchni, jak i w warstwach ścieralnych wykorzystano asfalt lany według szwajcarskiej receptury dostosowanej do polskich warunków. Rozkłada się go maszynowo, dzięki czemu można osiągnąć maksymalną szorstkość i równość jezdni. Takie rozwiązanie zabezpiecza izolację konstrukcji i wpływa na jej bezpieczeństwo i trwałość. Szacuje się, że taka nawierzchnia drogowa wytrzyma bez wymiany ok. 20 lat.
Innowacyjna jest również iluminacja konstrukcji mostu wykonana ze 140 białych punktów świetlnych, które podkreślą walory architektoniczne obiektu. Współgra ona z oświetleniem na moście i jest bezpieczna dla ruchu drogowego.
W harmonii z naturą i architekturą miasta
Warto podkreślić, że nowoczesny most w Toruniu wybudowano w zgodzie z architektonicznym stylem miasta. Zastosowanie łuków w konstrukcji nawiązuje do istniejących już toruńskich mostów oraz pozwala zachować unikalny klimat założonego w 1230 r. miasta, które urzeka zabytkami gotyckiej i neogotyckiej architektury oraz średniowiecznym układem przestrzennym. Dzięki użyciu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych obiekt w minimalnym stopniu ingeruje w środowisko naturalne i nie zakłóca możliwości żeglugi po Wiśle.