Najdłuższy morski most na świecie. Gdzie jest i jak wygląda?

12.08.2019

Hong Kong-Zhuhai-Macao Bridge, czyli HZMB to obecnie najdłuższy morski most na świecie. Ma ponad 55 kilometrów długości i znajduje się w Chinach. ZDJĘCIA i FILMY

 

Konstrukcja została zaprojektowana tak, aby most przetrwał ewentualne trzęsienia ziemi oraz tajfuny. Na pewnej odległości most przechodzi pod wodą pomiędzy dwoma sztucznymi wyspami. Koszt tego przedsięwzięcia wyniósł blisko 20 miliardów dolarów (USD).

 

 

Jednym z Generalnych Wykonawców mostu (70% wartości projektu) jest jedna z największych grup budowlanych na świecie China Communications Construction Company Ltd. (CCCC), w skład której wchodzi China Harbour Construction Company Ltd. (CHEC), mająca od niedawna swój oddział również w Polsce.

CHEC był odpowiedzialny za prace hydrotechniczne tj. wykonanie  opaski brzegowej o długości ponad 6 km oraz prace refulacyjne w ilości ponad 150 ha (głównie formowanie sztucznych wysp).

Najdłuższy morski most na świecie HZMB – wyzwania podczas budowy

Dużym wyzwaniem w czasie budowy okazał się aspekt środowiskowy, czyli ochrona morskiej fauny i flory. W celu uniknięcia negatywnego wpływu na ekosystem morski (w tym ochronę białych delfinów) zdecydowano się na inne podejście w ramach prac refulacyjnych. Najpierw zainstalowano metalowe cylindry (średnicy ok. 30 m)  sięgające dna, a następnie wypełniono je piaskiem. Pozwoliło to uniknąć zmętnienia wody oraz ograniczyć ingerencję w środowisko morskie.

 

 

Budowę rozpoczęto w 2009 roku, a obiekt został oddany do użytku pod koniec 2018 roku. Most przyczynił się do wzrostu gospodarczego regionu oraz skrócenia przeprawy pomiędzy Hong – Kongiem a Macau / Zhuhai z 4,5h do 0,5h! Podobny styl przeprawy łączy Kopenhagę w Danii z Malmo w Szwecji (ok. 7,8 km).

 

Najdłuższy morski most na świecie w liczbach:

  • długość: 55,5 km,
  • max. dopuszczalna prędkość: 100 km/h.

Główne materiały konstrukcyjne:

  • 420 000 t blachy stalowej (to ilość, z której można zbudować 60 wież Eiffla),
  • 330 000 t kształtowników stalowych,
  • 1 000 000 t betonu (tyle, co 8 wież Burdż Chalifa).

 

 

 

Hong Kong-Zhuhai-Macao Bridge – FILM z budowy

 

 

Hong Kong-Zhuhai-Macao Bridge po ukończeniu FILM

 

 

China Harbour Engineering Company Ltd.

 

Zobacz też: Port City of Colombo – nowe miasto na mapie świata

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in