18 tys. ton konstrukcji stalowych, 8 tys. ton stali zbrojeniowej, 67 tys. m3 betonu, 9 tys. ton asfaltu i ponad cztery kilometry trasy mostowej wraz z estakadami i drogami dojazdowymi. 9 grudnia STRABAG, generalny wykonawca przeprawy przez Wisłę w Toruniu, oddał ją w użytkowanie mieszkańców miasta.
Budowa trwała 3 lata, wykonana została siłą dwóch tysięcy pracowników i specjalistów z Polski, Szwajcarii i Niemiec. To pierwsza taka inwestycja w Polsce, w ramach, której STRABAG zastosował najdłuższe w Polsce przęsła mostowe oraz wiele nowatorskich rozwiązań.
Budowę jednej z największych inwestycji drogowych w Polsce – mostu im. Generał Elżbiety Zawadzkiej wraz z drogami dojazdowymi, STRABAG rozpoczął 5 listopada 2010 r. W ramach projektu powstał most o długości 540 m., przez który przebiega dwujezdniowa droga krajowa nr 1, mająca po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Most tworzą dwa olbrzymie przęsła łukowe, każde o długości 270 m., wysokości 50 m. i ważące po ok. 2700 ton. Cała konstrukcja mostu waży 9,5 tys. ton, czyli tyle, ile 300 samolotów pasażerskich Boeing 737.
STRABAG w ramach realizacji inwestycji poza konstrukcją mostową wykonał budowę i przebudowę dróg o łącznej długości 11 km. Z jednego brzegu Wisły na drugi, droga prowadzi m.in. przez trzypoziomowe skrzyżowanie w obrębie pl. Daszyńskiego. Ta część prac budowlanych obejmowała budowę estakady, ronda i tunelu. Po drugiej stronie przeprawy projekt wymagał natomiast wykonania kilkuset metrów nowych odcinków dróg, budowy wiaduktu nad koleją i przejścia podziemnego dla pieszych.
Kluczowym i najbardziej spektakularnym etapem budowy nowej przeprawy przez Wisłę była akcja osadzania na podporach dwóch łuków mostowych. Wcześniej ogromne przęsła musiały zostać przetransportowane holownikami z brzegu Wisły na sam środek rzeki, gdzie na specjalnie w tym celu zbudowanej sztucznej wyspie postawiono filar, służący do posadowienia tych elementów konstrukcyjnych. Transport i montaż był bardzo skomplikowany ze względu na gabaryty przęseł. Dlatego uruchomiliśmy specjalne centrum dowodzenia, w którym specjaliści monitorowali kluczowe parametry, m.in. poziom wody w Wiśle czy prędkość wiatru. Pierwsze przęsło zamontowano w marcu, a drugie w maju 2013 r. – wylicza Andres Adamiec, dyrektor kontraktu STRABAG Sp. z o.o.
Jedną z nowinek było także zastosowanie innowacyjnej receptury asfaltu lanego na wszystkich obiektach inżynierskich. Sama formuła została przygotowana przez laboratorium TPA w Pruszkowie przy udziale specjalistów ze Szwajcarii i Niemiec. Niekonwencjonalność technologii polegała na dobraniu odpowiednich komponentów do produkcji asfaltu lanego, których mieszanka zapewnia wydłużenie żywotności nawierzchni nawet do 20 lat. Jest to jedyne rozwiązanie, które nie wymaga zastosowania walcowania. Asfalt był rozkładany maszynowo, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej równości jezdni. Odpowiednia równość, wysoka trwałość oraz wyjątkowa szczelność i szorstkość warstw asfaltu mają zasadniczy wpływ na wydłużenie eksploatacji nawierzchni oraz minimalizację prac remontowych. Zastosowana po raz pierwszy w Polsce technologia asfaltu lanego na obiektach mostowych do warstwy ścieralnej, w opinii ekspertów jest innowacyjną na skalę nie tylko polską, ale także europejską.
Generalnym wykonawcą przeprawy był lider konsorcjum Strabag Sp. z o.o. Projekt „Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi” był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Wartość projektu wynosi 753 mln zł, z czego 327 mln zł pochodzi ze środków unijnych.