Do końca roku będą prowadzone prace związane z kolejnym etapem modernizacji mostu kolejowego przez Nysę Łużycką w Zgorzelcu (Dolny Śląsk).
Modernizacja pozwoli na dwukrotne zwiększenie prędkości pociągów przejeżdżających przez most – do około 80 km/godz.
XIX-wieczny most kolejowy w Zgorzelcu jest jednym z czterech najdłuższych mostów kamiennych (zbudowano go z granitu) w Polsce i najdłuższym mostem kamiennym w Niemczech.
Remont mostu zaczął się w 2012 r., już zakończono modernizacja jednego z torów, a obecnie są prowadzone prace na drugim torze, zawieszane tylko na krótko na czas przejazdu pociągów. Szyny i podkłady musza być rozebrane i wywiezione. Potem odsłonięta betonowa płyta mostu jest frezowana i już z nowym zbrojeniem oraz izolacją betonowana. Zmodernizowane także zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym, zasilanie i oświetlenie mostu, odnowione będą balustrady i oczyszczona elewacja.
Źródło: inzynieria.com i wroclaw.gazeta.pl
Most w 1855 r. (rys. Wikipedia)