Podczas Centralnych Obchodów Dnia Budowlanych 4 października w Warszawie Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zaprosił środowisko do wyrażenia opinii na temat tez opublikowanych na stronie internetowej ministerstwa.
Po objęciu funkcji Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej spotkałem się z wybitną postacią –prof. Zygmuntem Niewiadomskim i szanowanym przez środowisko budowlane wiceministrem Januszem Żbikiem. Zdecydowaliśmy się, że wejdziemy na bardzo trudną drogę stworzenia kodeksu urbanistyczno-budowlanego. Od momentu wręczenia nominacji członkom Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego, po niespełna roku intensywnej pracy ekspertów i praktyków, mamy za sobą pierwszy etap – opracowanie tez do kodeksu urbanistyczno-budowlanego – mówił 4 października br. podczas Centralnych Obchodów Dnia Budowlanych Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak. Składając podczas spotkania życzenia związane z Dniem Budowlanych przedstawicielom organizacji inżynierów i techników, związków pracodawców, związków zawodowych, oraz szeroko rozumianego środowiska budowlanego, minister przedstawił najważniejsze założenia opracowanego projektu tez nowego kodeksu urbanistyczno-budowlanego. W spotkaniu brali udział liczni przedstawiciele PIIB, na czele z jej prezesem – Anndrzejem Rochem Dobruckim.
Minister Sławomir Nowak podkreślił, że nowy kodeks urbanistyczno-budowlany ma zastąpić zdezintegrowane i przeregulowane prawo inwestycyjno-budowlane rozproszone obecnie w wielu ustawach. Podczas dorocznego spotkania środowisk związanych z budownictwem zaprosił do wyrażenia opinii na temat opublikowanych na stronie internetowej MTBiGM tez Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Budowlanego. Minister chciałby, aby KKPB udało się jesienią 2015 r. przedstawić gotowy kodeks urbanistyczno-budowlany. Przypominając założenia zawarte w opublikowanych dziś na stronie MTBiGM tezach kodeksu urbanistyczno-budowlanego minister zwrócił uwagę na to, że celem nowego projektu jest oparcie procesu inwestycyjno-budowlanego na zasadach wolności i odpowiedzialności. Deregulacja przeregulowanego, zdezintegrowanego obecnie procesu to fundament zmian. Będą temu służyć m.in. elastyczność regulacji, domniemanie legalności działań inwestora, a także następcza, a nie prewencyjna kontrola procesu inwestycyjnego i szybka ścieżka realizacji inwestycji strategicznych.
Minister Sławomir Nowak przypomniał, że 25 mld zł z nowej perspektywy budżetowej UE zostanie przeznaczone na Narodowy Program Rewitalizacji Miast i wyraził nadzieję, że nowy kodeks usprawni prowadzenie rewitalizacji oraz zachęci inwestorów do większego niż dotychczas zainteresowania prowadzeniem inwestycji w objętych ochroną konserwatorską obiektach. Dziś często inwestor odstraszany liczbą i kosztami obowiązujących procedur rezygnuje z ratowania zabytku. Minister przypomniał także, że nowe regulacje budowlane, które przeciwdziałać będą chaosowi urbanistycznemu powstają w tzw. „dwutakcie” – pierwszy krok to projekt nowelizacji prawa budowlanego – obecnie na podstawie przyjętych przez rząd założeń powstaje nowelizacja prawa budowlanego. Kolejny krok – opracowanie kodeksu jest zadaniem KKPB do końca obecnej kadencji
http://www.transport.gov.pl