Łącznica w Krakowie otwarta

12.12.2017

Otwarto łącznicę kolejową Kraków Zabłocie–Kraków Krzemionki, która ma kluczowe znaczenie dla usprawnienia komunikacji w stolicy Małopolski oraz skrócenia czasu przejazdów do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego.

Nowa inwestycja pozwoli na znaczne zwiększenie liczby pociągów kursujących w obrębie aglomeracji krakowskiej. Dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw w Krakowie-Płaszowie skróci się też czas podróży na południe Polski, w tym do Zakopanego.

Łącznica Zabłocie–Krzemionki, o długości ponad 1100 m, jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Jej budowa trwała dwa lata. Umowę z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman podpisano we wrześniu 2015 r., a we wrześniu 2017 r. zakończono prace budowlane i rozpoczęto odbiory techniczne. Koszt inwestycji wyniósł 348 mln zł.

W jej ramach w centrum Krakowa powstały 3 estakady i 2 wiadukty, które są podtrzymywane przez 30 filarów. Przebudowano też ok. 9 km torów i 6,5 km sieci trakcyjnej. Do budowy wykorzystano prawie 10 tys. ton stali oraz 25,5 tys. ton betonu.

 

 

Powstały dwa nowe przystanki kolejowe Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze, które dzięki zadaszeniu i nowoczesnemu wyposażeniu umożliwiają podróż w komfortowych warunkach i są w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności.

Łącznicę zaprojektowano też z myślą o komforcie mieszkańców Krakowa. Na całej długości estakad zastosowano nowoczesne maty antywibracyjne, które minimalizują poziom drgań związany z przejazdem pociągów. Lokalizacja przystanków umożliwia ich łatwą integrację z komunikacją miejską.

 

Źródło: MIiB

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in