PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od czerwca br. wymieniają już tory na odcinku Słonice–Szczecin Dąbie. Realizacja pierwszego zadania minęła półmetek.
Modernizacja linii kolejowej Poznań–Szczecin na odcinkach Poznań–Wronki i Słonice–Szczecin Dąbie to jedna z największych inwestycji realizowanych do 2020 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków finansowych instrumentu UE „Łącząc Europę”. Inwestycja skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 minut. Zwiększy się także bezpieczeństwo i przepustowość linii. Wyeliminowane będą bariery architektoniczne.
Aby zasadnicze prace zakończyć w 2020 r., PLK już od czerwca w ramach projektu „Wykonanie robót wyprzedzających na odcinku Słonice–Szczecin Dąbie od km 128,680 do km 195,170 dla projektu Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny–Szczecin Dąbie” prowadzą roboty między Słonicami a Szczecinem Dąbie. We wrześniu te prace przekroczyły półmetek. Koszt tych prac wynosi ok. 140 mln zł.
Fot. © Mykola Mazuryk – Fotolia.com
Roboty obejmują na dwutorowym 56-kilometrowym odcinku ponad 100 km torów. W trakcie tych prac wymieniane są szyny, podkłady i tłuczeń. Dotychczas wbudowano już przeszło 75 km nowych szyn na ponad 37 km torów. Wymieniono prawie 63 tys. podkładów oraz 45 tys. ton tłucznia. Ten zakres prac zakończy się do czerwca 2018 r. Linia będzie przystosowana do przejazdu pociągów z prędkością do 160 km/h.
Po zakończeniu pierwszego etapu, kolejne prace między Poznaniem a Wronkami i Słonicami a Szczecinem obejmą stacje i przystanki. Rozpoczną się pod koniec 2018 r. i zakończą w 2020 r. Pociągi między stacjami będą wówczas jeździć już po zmodernizowanych torach.
Na 8 stacjach i przystankach przebudowanych zostanie 37 peronów. Komfort obsługi pasażerów będzie lepszy dzięki nowym wiatom, oświetleniu oraz informacji pasażerskiej. Zapewnione będą udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.
Lokalne Centrum Sterowania wybudowane w Stargardzie i nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 44 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększą poziom bezpieczeństwa. Wykonawca zajmie się też wymianą torów, sieci trakcyjnej i układów zasilania na stacjach oraz przystankach. Zmodernizowane będzie 12 wiaduktów kolejowych. 47 nowych obiektów, zgodnie z wymogami ochrony środowiska, zapewni przejścia dla zwierząt.
Całkowity koszt projektu: „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” wynosi około 2,2 mld zł, z czego około 1,82 mld zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.