Krajowy Program Kolejowy do 2030 r. obejmie kontynuację ważnych inwestycji kolejowych, a także umożliwi rozwój szybkiej kolei. Po raz pierwszy możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną 250 km/h.
Krajowy Program Kolejowy do 2030 r. (z perspektywą do roku 2032) został przyjęty uchwałą przez Radę Ministrów na posiedzeniu 16 sierpnia 2023 r. Formalnie ten dokument jest aktualizacją obecnego KPK, który obowiązywał do 2023 r.
W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. planuje się utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe. Priorytety perspektywy lat 2021–2027 to:
- dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych, takich jak prace w ramach linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia–Słupsk;
- kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T, m.in. ciąg Katowice–Zebrzydowice, Rail Baltica na odcinku Białystok–Ełk–Trakiszki;
- ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. budowa linii kolejowej Podłęże–Tymbark, modernizacja linii Skierniewice–Łuków czy Bydgoszcz–Kościerzyna–Gdynia.
Krajowy Program Kolejowy do 2030 r. obejmuje nakłady finansowe w kwocie 170 mld zł, w tym 79 mld zł w zakresie perspektywy 2014–2020, 80 mld zł w zakresie perspektywy 2021–2027 i 11 mld zł w zakresie KPO.
Krajowy Program Kolejowy do 2030 r. umożliwi realizację szybkich połączeń kolejowych. Po raz pierwszy w historii polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będą linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa) i odcinek Ełk–Suwałki–granica państwa, stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica.
Dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120–200 km/h znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w relacjach: Warszawa Centralna–Kołobrzeg, Warszawa Centralna–Ełk, Warszawa Centralna–Radom–Kielce–Kraków Główny, Kraków Główny–Nowy Sącz oraz Białystok–Gdańsk Główny.
Do końca 2030 r. planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów.
Źródło: MI
Przeczytaj też:
Linia kolejowa Łapy–Łomża zostanie przywrócona
Linia kolejowa Podłęże-Piekiełko w przebudowie
Most kolejowy w Przemyślu w budowie