11 kwietnia 2025 r. na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej odbyła się I edycja ogólnopolskiego konkursu „Dźwigar w Dechę”, zorganizowana przez WIL PW i Koło Naukowe Konstrukcji Metalowych.
Celem wydarzenia było zaprojektowanie i wykonanie modelu dźwigara z drewna iglastego o rozpiętości 1,5 m, który przeniesie jak największe obciążenie pionowe przy ograniczonej masie całkowitej do 1 kg. Uczestnicy startujący w maksymalnie trzyosobowych zespołach tworzyli konstrukcje regulaminowo mogące się składać tylko z litego drewna i kleju.
Konkurs rozstrzygnięto w czterech kategoriach: maksymalne obciążenie (oddzielnie klasyfikując studentów i uczniów szkół średnich), estetyka oraz przewidziana nośność – oceniając wytrzymałość, jakość obliczeń i walory wizualne.
Wydarzenie promowało kreatywność, inżynierskie myślenie i pracę zespołową, a także integrowało środowiska uczniów oraz studentów z różnych ośrodków edukacyjnych. Uczestnicy mogli sprawdzić swoją wiedzę w praktyce i zmierzyć się z realnymi ograniczeniami projektowymi.
W konkursie wzięły udział 23 zespoły z 13 szkół i uczelni z dziewięciu miast, m.in. Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Rzeszowa oraz Koszalina. Najliczniej reprezentowane były Politechnika Warszawska i Politechnika Wrocławska – każda wystawiła po pięć zespołów.
W kategorii studentów startowało 20 zespołów, a uczniów szkół średnich – trzy zespoły. Wszyscy uczestnicy wykazali się dużym zaangażowaniem oraz profesjonalizmem zarówno w projektowaniu, jak i prezentacji swoich modeli.
Konkurs rozpoczął się od uroczystego otwarcia wydarzenia przez prof. dr. hab. inż. Andrzeja Garbacza, dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Następnie rozpoczęła się pierwsza część konkursu – ocena estetyczna wykonanych modeli. Każdy zespół oraz przedstawiciele firm wspierających wydarzenie mogli oddać głos na trzy swoje ulubione dźwigary. Na podstawie głosów wyłoniono zwycięzcę w kategorii estetyka.
Po zakończeniu tej części nadszedł czas na drugą odsłonę konkursu, czyli próby obciążeniowe dźwigarów. Polegały one na obciążaniu modeli stalowymi ciężarami na wyznaczonym stanowisku obciążeniowym. Komisja konkursowa, w skład której wchodzili m.in. opiekunowie zespołów konkursowych, oceniała prawidłowość przebiegu konkursu i wyłoniła zwycięzców. Jednogłośny werdykt umożliwił przejście do ceremonii wręczenia nagród.
Zarówno w kategorii „Estetyka” (nagroda 500 zł), jak i „Przewidziana nośność” (500 zł) zwyciężyła ekipa „Biłgoraj-Bud” z Zespołu Szkół Budowlanych i Ogólnokształcących w Biłgoraju.
W kategorii „Maksymalna nośność” wśród zespołów uczniowskich:
- III miejsce (1000 zł) zdobył zespół „Nośni i stabilni” z TBiA nr 1 w Warszawie z wynikiem 18,0 kg,
- II miejsce (1500 zł) – zespół „Kneg” z TBiA nr 1 w Warszawie z wynikiem 28,9 kg,
- I miejsce (2000 zł) – „Biłgoraj-Bud” z wynikiem 91,95 kg.
Wśród zespołów studenckich:
- III miejsce (1000 zł) zdobył zespół „Mistrzowie Obciążeń” z Politechniki Koszalińskiej (191,7 kg),
- II miejsce (1500 zł) – zespół „DźwigNiemy” z Politechniki Warszawskiej (224 kg),
- I miejsce (2000 zł) – zespół „UltraBeam” również z Politechniki Warszawskiej (334,4 kg).
Dodatkową nagrodę ufundowaną przez firmę Dlubal (1000 zł) otrzymał zespół „WOOD Szczęścia” z Politechniki Warszawskiej, który w modelu obliczeniowym swojego dźwigara uzyskał najwyższy stosunek obciążenia do masy konstrukcji.
Konkurs spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem zarówno wśród uczestników, jak i publiczności. Imponujące wyniki, efektowne modele oraz widowiskowa forma testowania stworzyły wyjątkowe wydarzenie, prezentujące kunszt i umiejętności inżynierskie studentów oraz uczniów z całej Polski.
Fot. Julia Białołęcka
Przeczytaj też:
9. Forum Holzbau – szersze wykorzystanie drewna i prefabrykacja
I Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna PSRiBS