Koniec hałaśliwych biur open space?

25.06.2018

Badania przeprowadzone przez międzynarodową firmę Leesman* wśród 276 000 pracowników biurowych wykazały, że tylko 57% z nich może powiedzieć, że ma zapewnione warunki do produktywnej pracy.

Tak niska ocena biur wynika z dużego poziomu dźwięku w miejscach, gdzie niezbędne są koncentracja i skupienie. Problem ten dostrzegają również polscy pracownicy. Wprowadzone niedawno zmiany w prawie budowlanym mają szansę to zmienić.

 

Czym jest hałas we współczesnym biurze?

Na hałas w biurze składają się przede wszystkim uciążliwe odgłosy rozmów, które wybijają pracownika z rytmu pracy i sprawiają, że z trudem wraca on na właściwe tory. W ramach badań firmy Leesmann przeanalizowano, czym różnią się od siebie dwie grupy: pierwsza – pracownicy, którzy uważają, że ich miejsce zatrudnienia wspiera produktywną pracę, oraz druga – osoby, które nie mogą tego powiedzieć o swoim biurze.

– Okazało się, że tym, co różni obie te grupy jest zadowolenie z warunków, jakie pracodawca zapewnił im do: myślenia, myślenia kreatywnego, czytania, a także indywidualnej pracy wymagającej koncentracji przy biurku. Pracownicy uznający swoje biuro za niesprzyjające produktywności byli mniej zadowoleni z odległości między stanowiskami i – najmniej – z poziomów dźwięku. Na podstawie wyników stwierdzono, że najlepszym predyktorem tego, czy biuro zostanie uznane za sprzyjające efektywnej pracy czy nie, jest zadowolenie pracowników z panujących w pomieszczeniu poziomów dźwięku – mówi Magda Szubert, specjalistka ds. środowisk biurowych z firmy Ecophon Saint-Gobain, produkującej materiały dźwiękochłonne.

 

Fot. Ecophon

 

Akustyka biura w Warunkach Technicznych

We współczesnych biurach rola dobrej akustyki jest nie do przecenienia dla komfortu pracy pracowników, szczególnie przebywających w tzw. open space’ach. W dobrze zaprojektowanych pod względem akustycznym pomieszczeniach odgłosy rozmów pozostają blisko swojego źródła, a szum tła nie niesie ze sobą treści informacyjnej. Aby tak się stało, konieczne jest zapewnienie odpowiedniej chłonności akustycznej w pomieszczeniu. Można to zrobić, umieszczając we wnętrzach – na suficie i określonych ścianach – materiały dźwiękochłonne, które pochłaniając dźwięki, przyczyniają się do poprawy komfortu pracy.

– Podwieszane sufity akustyczne i panele ścienne są stosowane w biurach od lat, jednak aktualna wiedza daje najlepsze wskazówki na temat tego, jak i gdzie stosować te materiały, aby stworzyć optymalne warunki do wykonywania różnych zadań. Przede wszystkim wymaga to zwrócenia uwagi na problem hałasu na etapie projektowania biura – wyjaśnia Magda Szubert.

Zmianę podejścia wspiera zmiana przepisów. W styczniu w Polsce zostało znowelizowane rozporządzenie ministra ws. warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (WT), w którym przywołano normę PN-B-02151-4:2015-06, tzw. normę pogłosową.

 

Co się zmieni?

– Przywołanie nowej normy akustycznej w rozporządzeniu ministra infrastruktury to istotny krok w kierunku zapewnienia zdrowszego środowiska pracy. Dziś wiemy, że biura, aby były przyjazne pracownikom i wspierały ich produktywność, powinny zapewniać lepsze warunki do koncentracji. Dobrze zaprojektowana akustyka wnętrza stanowi jeden z filarów, pozwalających ten efekt osiągnąć. Dla pracowników w budynkach, które zostaną oddane do użytku w tym roku oraz w latach kolejnych, oznacza to większy komfort oraz pracę, którą będą wykonywać chętniej, a także z lepszym efektem – dodaje M. Szubert.

Nowoczesna przestrzeń, zaaranżowana zgodnie z trendami, z użyciem materiałów dźwiękochłonnych sprawia, że szum tła staje się na tyle cichy, że przestaje męczyć, a wykonywanie zadań wymaga od pracowników mniej energii.

 

* „The Next 250K”, Leesman, XI 2017

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in