18 grudnia odbyła się w Warszawie konferencja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotycząca podsumowania jej działań w roku 2008. Zakres tematyczny konferencji to realny program, prostsze procedury, sprawna instytucja. Motto – bezpieczne drogi przyjazne środowisku. Na pytania odpowiadali m.in. Lech Witecki, p.o. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Zastępcy Generalnego Dyrektora Tomasz Rudnicki i Magdalena Jaworska.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – podsumowanie działalności w roku 2008:
GDDKiA oddała do ruchu 241,2 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic: 65 km autostrady (A1 Swarożyn – Nowe Marzy), 176,2 km dróg ekspresowych i obwodnic. Obecnie w budowie jest 538 km nowych dróg: 219 km autostrad, 180 km dróg ekspresowych, 139 km obwodnic.
Podpisane umowy na budowę: 554 km dróg krajowych – 233 km autostrad (w tym umowy na budowę ponad 60 km autostrad w systemie tradycyjnym oraz 170 km w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego); 321 km dróg ekspresowych i obwodnic. Trwają zaawansowane negocjacje na budowę 270 km autostrad w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego: A1 Stryków – Pyrzowice (ok. 180 km), A2 Stryków – Konotopa (ok. 90 km).
Łącznie GDDKiA podpisała 190 umów: 32 na budowę największych inwestycji (autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic) oraz 158 kontraktów na odnowy ok. 600 km dróg krajowych. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko GDDKiA podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych 52 pre-umowy.
Postępowania przetargowe: w trakcie procedury są 23 postępowania na duże inwestycje, na ok. 250 km; do końca 2008 r. zostanie jeszcze ogłoszonych 10 postępowań na duże inwestycje (budowa autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic na ok. 300 km). Jeszcze w grudniu ogłoszonych zostanie ok. 80 przetargów na odnowę nawierzchni za kwotę około 1 mld zł. W pierwszym półroczu 2009 ogłoszonych zostanie 31 przetargów na autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice, w tym na:
– budowę autostrady A 4 Tarnów – Rzeszów, odcinek Rzeszów Zachód – Rzeszów Centralny,
– budowę autostrady A4 Rzeszów – Korczowa, odcinek Jarosław (w. Wierzbna) – Korczowa,
– budowę autostrady A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej).
W celu przyspieszenia procesu przygotowania inwestycji z Oddziałów GDDKiA oddelegowani zostali pracownicy do Urzędów Wojewódzkich, by usprawnić wydawanie decyzji administracyjnych niezbędnych do przygotowania i budowy dróg. Zacieśniono także współpracę z Ministerstwem Środowiska oraz powołaną ostatnio Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska.
GDDKiA zracjonalizowała również wymagania zawarte w Specyfikacjach Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wobec firm startujących w przetargach drogowych, np. w obszarze wymagań dotyczących potencjału finansowego, kadrowego, doświadczenia zawodowego. Zniesiono wymaganie posiadania przez wykonawcę własnego laboratorium drogowego.
Zmiany organizacyjne w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
1. W ramach reorganizacji rozpoczęto proces decentralizacji instytucji polegający na przekazaniu 16 oddziałom terenowym pełni kompetencji dotyczących planowania, przygotowania i realizacji inwestycji drogowych.
2. 10 października 2008 r. weszło w życie Zarządzenie nr 54 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie podziału zadań w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji implementujące proces decentralizacji. Zarządzenie to było podstawą do wprowadzenia zmian w przepisach wewnętrznych GDDKiA. Zakres zmian dotyczył: przygotowania inwestycji, opracowania dokumentacji do decyzji środowiskowych i o zezwoleniu na realizację, badań archeologicznych, nabywania nieruchomości, prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz procesu realizacji inwestycji.
3. W GDDKiA wprowadzono także nowe metody zarządzania instytucją. Dla zapewnienia maksymalnej skuteczności i efektywności funkcjonowania GDDKiA zdecydowano o wdrożeniu w tej instytucji twórczej kultury organizacyjnej. Zdecydowano, że zmiany muszą mieć charakter możliwie szybkiego przeprojektowania kluczowych procesów w instytucji (reengineering). Na decyzji o wyborze metody reengineeringu zaważyło dążenie do podniesienia sterowności organizacją w krótkim czasie. Zasadą było dążenie do uproszczenia procedur, decentralizacja władzy, sekwencyjne wykonywanie zadań, zorientowanie zarządzania na wyniki oraz kształcenie ustawiczne, minimalizacja kontroli oraz aktywna komunikacja z otoczeniem.
W strukturze GDDKiA wyodrębniono:
• Departament Środowiska – w celu zwiększenia nadzoru nad wykonywaniem raportów środowiskowych i zapewnienia im należytej jakości.
• Wydział Monitorowania realizowanych projektów, który zapewnia odpowiedni nadzór nad działaniami prowadzonymi przez GDDKiA w całej Polsce.
• Departament Projektów Unijnych – w celu pełnego wykorzystania środków unijnych
• Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli – w celu zapewnienia między innym należytej kontroli finansowej i zarządzania finansowego
• Departament Technologii – aby zwiększyć nadzór nad jakością wykonywanych prac.
tekst i zdjęcia: GDDKiA