Odpowiada Andrzej Jastrzębski – radca prawny.
1. Czy pojęcie takie jak „kolizja” jest szczegółowo zdefiniowane w polskich przepisach lub normach?
2. Czy na podstawie zapisów zawartych w ustawie o drogach publicznych właściciele poszczególnych sieci uzbrojenia terenu mogą zawsze żądać od inwestora [zarządcy drogi] przebudowy tych sieci na jego koszt?
3. Czy zamawiający, który w umowie z projektantem zamieścił zapis o konieczności usunięcia wszelkich kolizji, może na podstawie tego zapisu wymagać wykonania opracowań branżowych przebudowy znacznych odcinków sieci narzuconych przez ich zarządców w trakcie trwania procesu projektowego [w wydanych warunkach technicznych.]? Są to sytuacje, których nie można przewidzieć na etapie składania ofert, jeżeli sam zamawiający nie przewiduje przebudowy poszczególnych elementów uzbrojenia terenu. Z doświadczenia wynika, że zamawiający przed rozpoczęciem procesu inwestycyjnego bardzo rzadko przeprowadzają wywiad branżowy, na podstawie którego można dokładniej opisać przedmiot zamówienia. Wszystkie działania z tym związane pozostawia się projektantowi i egzekwuje od niego już po podpisaniu umowy.
Przede wszystkim należy wyjaśnić, że co prawda ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 460) nie operuje pojęciem „kolizja infrastruktury drogowej z sieciami uzbrojenia podziemnego i napowietrznego”, co nie oznacza, że nie reguluje tej materii. Zgodnie z art. 32 tej ustawy, w przypadku gdy budowa lub przebudowa drogi w miejscu jej przecięcia się z urządzeniem typu liniowego (w szczególności linią energetyczną lub telekomunikacyjną, rurociągiem, taśmociągiem) powoduje naruszenie tych obiektów lub urządzeń albo konieczność zmian dotychczasowego ich stanu, przywrócenie poprzedniego stanu lub dokonanie zmiany należy do zarządcy drogi, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Zgodnie z dalszą treścią regulacji koszty przyłączy do urządzeń liniowych w granicach pasa drogowego, z zastrzeżeniem art. 32 ust. 4, pokrywa w całości zarządca drogi, a poza tymi granicami właściciel lub użytkownik urządzeń. Koszty przełożenia urządzeń liniowych w pasie drogowym, wynikające z naruszenia lub konieczności zmian stanu dotychczasowego urządzenia liniowego, w wysokości odpowiadającej wartości tych urządzeń i przy zachowaniu dotychczasowych właściwości użytkowych i parametrów technicznych, z zastrzeżeniem art. 32 ust. 4, pokrywa zarządca drogi. Inaczej rzecz ma się z w przypadku, o którym mowa w art. 39 ust. 3 i 5, na podstawie której to regulacji, koszty przełożenia obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a zlokalizowanych w pasie drogowym w szczególnie uzasadnionych przypadkach za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi, wydawanym w drodze decyzji administracyjnej, ponosi ich właściciel, jeżeli budowa lub przebudowa drogi powoduje konieczność ich przełożenia. Z kolei zgodnie ze wskazanym art. 32 ust. 4 powołanej ustawy, jeżeli w wyniku uzgodnień zarządcy drogi z zainteresowaną stroną zostaną wprowadzone ulepszenia urządzeń, koszty tych ulepszeń pokrywa odpowiednio ich właściciel lub użytkownik. Podsumowując, z ustawy o drogach publicznych jednoznacznie wynika, że ustawodawca nie przesądza, iż wszystkie koszty przebudowy sieci muszą być poniesione przez inwestora. Zgodnie z przedstawioną wyżej regulacją nie można wykluczyć, że koszty poniesie właściciel urządzeń, np. w przypadku ulepszeń. Podobnie wyjątkowa sytuacja dotyczy opisanego przypadku przełożenia obiektów lub urządzeń zlokalizowanych w pasie drogowym na mocy zgody zarządcy drogi wydanej w szczególnie uzasadnionych przypadkach w formie decyzji administracyjnej. Wszelkie rozliczenia między stronami w trakcie procesu inwestycyjnego powinny być co do zasady dokonywane na podstawie cytowanej regulacji.
Odnosząc się do podniesionej przez autora listu kwestii egzekwowania przez zamawiającego zapisów umowy z projektantem o usuwaniu kolizji infrastruktury liniowej z drogami, należy wskazać, że interpretacja umowy stron zawsze powinna przebiegać, opierając się na analizie treści złożonych przez te strony oświadczeń woli, a następnie wykładni tych oświadczeń. Z zastrzeżeniem, że przedstawiane przez czytelnika uwagi odwołują się do lakonicznie naszkicowanego stanu faktycznego sprawy, należy wskazać, że zasadniczym punktem odniesienia do interpretacji woli stron kontraktu jest zawsze określenie, co dokładnie ustaliły one jako przedmiot zamówienia. Jeżeli zamawiający budowę lub przebudowę drogi zastrzegł w umowie z projektantem „konieczność usunięcia wszelkich kolizji”, rozumianych, jak wskazano wyżej, jako: naruszenie obiektów typu liniowego lub urządzeń związanych z ich funkcjonowaniem albo konieczność zmian dotychczasowego ich stanu w miejscu przecięcia się drogi z tymi obiektami, to może to wskazywać, że dążył on do uzyskania projektu, który stanie się podstawą do usunięcia tych kolizji, co jest ustawowym obowiązkiem zarządcy drogi. Z kolei projektant realizujący zamówienie powinien mieć świadomość, że przedmiotem zamówienia jest w tym przypadku nie tylko projekt w zakresie samej budowli drogi, ale również rozwiązania w zakresie usunięcia kolizji z infrastrukturą liniową. Należy podkreślić, że w zależności od trybu postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy przysługuje prawo do występowania do zamawiającego o wyjaśnienia w zakresie przedmiotu zamówienia jeszcze przed rozstrzygnięciami w zakresie wyboru przez tego ostatniego oferty. Wzór umowy jest również niejednokrotnie obligatoryjnym załącznikiem dokumentacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a zatem poszczególne klauzule zawarte w tej umowie nie powinny być dla wykonawcy zamówienia zaskoczeniem.
Podsumowując, zawarcie przez zamawiającego w umowie zapisu o konieczności usunięcia kolizji drogi z obiektami liniowymi, nawet jeśli wymaga dodatkowych szczegółowych opracowań branżowych, jest dopuszczalne i koresponduje ze wskazanymi ustawowymi obowiązkami zarządcy drogi dokonującego budowy lub przebudowy drogi. Natomiast jeżeli strony umowy nie określiły tego obowiązku wyraźnie w treści zawartego kontraktu, to z samego ustawowego obowiązku zarządcy drogi w zakresie usunięcia tych kolizji nie wynika możliwość egzekwowania tego rodzaju rozwiązań wobec projektanta, któremu zlecono projekt budowy lub przebudowy drogi.