Ostatni odcinek linii Warszawa Wschodnia – Lublin doczekał się rozbudowy. W ramach inwestycji na linii otwockiej zmodernizowanych zostanie 8 przystanków, powstaną 2 nowe tory, 4 skrzyżowania bezkolizyjne i 20 tuneli dla pieszych.
W połowie października 2025 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą inwestycji, która będzie realizowana za ok. 1,4 mld zł netto w ramach programu unijnego „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”.
Umowa dotyczy modernizacji i rozbudowy ostatniego odcinka trasy Warszawa Wschodnia – Lublin, czyli fragmentu Warszawa Wawer – Otwock (zwanego też linią otwocką). Wykonawcą prac została firma Trakcja S.A. Roboty budowlane rozpoczną się w 2025 roku. W pierwszej kolejności powstaną perony tymczasowe na przystankach pomiędzy Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz tzw. by-passy torowe, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach prac.

Fot. Przystanek Warszawa Wawer. Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Docelowo na odcinku Warszawa Wawer – Otwock zaplanowano rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. W tym celu wybudowane zostaną dwa dodatkowe tory, co pozwoli na stworzenie zupełnie nowego układu między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, a liczba kursujących pociągów między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem będzie większa. Przełoży się to na sprawniejsze i bardziej przewidywalne podróże zarówno w aglomeracji, jak i na trasach dalekobieżnych.
Przystanki, które zostaną przebudowane to: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wszystkie przystanki będą przystosowane do obsługi pasażerów mających problemy z poruszaniem się. Zakres prac uzgodniono z konserwatorem zabytków, aby – jak w przypadku wiat w Falenicy – zachować ich historyczny, „skrzydlaty” wygląd.
>>> Uprawnienia budowlane w sterowaniu ruchem kolejowym – gwarancja jakości i bezpieczeństwa
>>> Inwestycja CPK w Łodzi. Jest wykonawca tunelu Kolei Dużych Prędkości
>>> Skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi
Inwestycja na linii otwockiej to także duże zmiany w zakresie bezpieczeństwa i skomunikowania miejscowości leżących wzdłuż torów. Powstanie 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowane zostanie istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica.
W planach jest także likwidacja czterech przejazdów kolejowo-drogowych, w miejscu których powstaną: tunel drogowy w Radości (ul. Panny Wodnej – Izbicka), tunel w Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), tunel w Józefowie (okolice ul. Cichej – Matejki), wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera).
Na początku 2025 r. przeprowadzono prace przygotowawcze. W Radości (ul. Patriotów 211 i Panny Wodnej 50) oraz w Falenicy (ul. Bysławska) rozebrano budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania. Przebudowano kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem – przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru.
W ramach inwestycji wyremontowane zostaną mosty na rzece Świder, a także powstaną dwa nowe pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne.
Zakończenie robót budowlanych planowane jest na rok 2028. Po modernizacji linii otwockiej czas przejazdu między Warszawą a Lublinem skróci się do około 90 minut. Obecnie najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 1 godzinę i 46 minut.
W poprzednich latach Polskie Linie Kolejowe S.A. dobudowały drugi tor między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowały odcinek od Pilawy do Lublina. W Lublinie wybudowany został nowy przystanek Lublin Zachodni.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.




