Nowy fragment trasy S17 ma 13 kilometrów i jest wykonany z betonu cementowego. Koszt inwestycji to około 370 milionów złotych.
Oddany w czerwcu 2019 r. odcinek znajduje się pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód. Powstał po zachodniej stronie wytyczonego blisko 200 lat temu traktu lubelskiego. Dotychczasowa droga krajowa biegnąca w śladzie traktu wytyczonego w czasach Franciszka Christianiego i kierowanej przez niego Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego, będzie służyła do obsługi ruchu lokalnego.
Wykonawca inwestycji, firma Mota-Engil Central Europe, zbudował trasę główną drogi ekspresowej z betonu cementowego. Na obiektach inżynierskich zastosowano mieszanki bitumiczne, podobnie jak na łącznicach węzła Żyrzyn oraz na drogach do obsługi ruchu lokalnego. W ramach inwestycji zbudowano 21 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty i dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, trzy wiadukty nad nią i trzy górne przejścia dla dużych zwierząt.
Czytaj też: Umowa na budowę S17
Fot. GDDKiA
Nowy odcinek drogi ekspresowej Warszawa – Lublin łączy się z już funkcjonującą trasą Kurów Zachód – Lublin. Na węźle Żyrzyn kierowcy będą mogli zjechać na drogę wojewódzką nr 824 prowadzącą do Puław lub poprzez sieć dróg lokalnych dotrzeć do okolicznych miejscowości.
Koszt budowy odcinka S17 pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód, wraz z wydatkami na odszkodowania za przejęte nieruchomości, prace archeologiczne i nadzór, wyniósł ok. 370 mln zł. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z pięciu kontraktów na realizację S17 pomiędzy Garwolinem i Kurowem.
Budowa S17 warszawa – Lublin
W najbliższym czasie planowane jest udostępnienie do ruchu kolejnych odcinków S17 Garwolin – Gończyce i Gończyce – granica województw mazowieckiego i lubelskiego (łącznie ok. 25,2 km), wraz z fragmentem odcinka od granicy województw do węzła Ryki Północ (ok. 5 km). Pod koniec wakacji 2019 r. kierowcy skorzystają z pozostałej części S17 omijającej Ryki i będą mieli do dyspozycji ok. 140 km odcinek S17 od początku obwodnicy Garwolina aż do końca obwodnicy Piask.
Trasa S17 – prace archeologiczne
W związku z budową drogi ekspresowej S17 Skrudki – Kurów Zachód archeolodzy przebadali pole bitwy pod Żyrzynem, która została stoczona w sierpniu 1863 roku. Odkryto grób ze szczątkami ok. 80 żołnierzy armii carskiej pokonanej przez powstańcze oddziały dowodzone przez pułkownika Michała „Kruka” Heydenreich’a. Natrafiono na kilka szkieletów koni, elementy uzbrojenia żołnierzy, armatkę hukową oraz rzeczy osobiste. Szczątki pokonanych spoczęły na cmentarzu w Baranowie, gdzie tuż po bitwie pochowano 14 powstańców styczniowych, którzy zginęli w trakcie walk lub na skutek odniesionych w nich ran.
Zobacz: Połączenie obwodnicy Puław z drogą ekspresową S17
GDDKiA