Pierwsze samochody pojechały nowo otwartym odcinkiem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Ponad 7-kilometrowy odcinek prowadzi od węzła Wrocław Południe (skrzyżowanie z A4) do węzła Lotnisko.
Łącznie z odcinkiem od łącznika Kobierzyce, oddanym do ruchu 30 grudnia 2010 roku, kierowcy mają do dyspozycji nową, ponad 14-kilometrową trasę, dzięki której szybko i komfortowo mogą ominąć południową część Wrocławia. Przejazd odcinkiem od Kobierzyc do ul. Granicznej zajmuje jedynie 8 minut. Południowy odcinek Obwodnicy w znaczący sposób odciąży węzeł Bielański oraz miejscowości: Bielany Wrocławskie i Domasław.
Węzeł Lotnisko. Widok ronda na ul. Granicznej, fot. W. Kluczewski, źródło: GDDKiA
Udostępniony do ruchu odcinek od węzła Kobierzyce do węzła Lotnisko stanowi jedną z trzech części Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Kolejny odcinek od węzła Lotnisko do łącznika Długołęka wraz z mostem przez Odrę zostanie oddany do ruchu w wakacje tego roku.
Umowa obejmująca zaprojektowanie i wybudowanie odcinka obwodnicy od łącznika Kobierzyce do węzła Lotnisko została podpisana 6 października 2008 roku z firmą Budimex. Odcinek od łącznika Kobierzyce do węzła Lotnisko ma ok. 14,5 km. Składa się z drogi klasy GP (ok. 2,5 km), z drogi ekspresowej S (ok. 4,5 km) oraz z autostrady (ok. 7,4 km). Odcinek autostradowy składający się z dwóch jezdni po trzy pasy ruchu i pas awaryjny rozpoczyna się węźle Wrocław Południe, łączącym obwodnicę z autostradą A4. Węzeł Wrocław Południe jest jednym z największych węzłów autostradowych w Polsce i najważniejszym na AOW.
Węzeł Południe (A4), fot. W. Kluczewski, źródło: GDDKiA
W ramach budowy tego odcinka powstało:
– 21 obiektów inżynieryjnych,
– 21 przepustów żelbetowych,
– ponad 9 km ekranów akustycznych o wysokości od 4 do 7 m,
– cztery węzły: Kobierzyce, Południe, Zachód i Lotnisko.
Do budowy tego odcinka zużyto ok. 7 mln ton materiałów, w tym:
– 380 tys ton masy,
– 400 tys ton kruszywa,
– 70 tys ton betonu,
– 6 150 tys ton materiału na nasyp.
Łącznie tonaż AOW to 280 tys. załadowanych ciągników siodłowych.
Przy budowie tego ponad 14-kilometrowego odcinka pracowało ok. 800 osób.
Wartość podpisanej umowy na roboty budowlane dla tego odcinka to ok. 780 mln. Wartość budowy całej Obwodnicy Wrocławia to ponad 4 mld zł (w tym: opracowanie dokumentacji, roboty przygotowawcze, prace archeologiczne, roboty budowlane i inne). Inwestycja jest w całości finansowana z budżetu państwa.
Autostradowa Obwodnica Wrocławia poprowadzona jest północno-zachodnim obrzeżem miasta. Głównym celem inwestycji jest skierowanie ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic Wrocławia. Obecnie ruch tranzytowy poprowadzony jest ulicami miejskimi. AOW zatem w znacznym stopniu poprawi rozwiązania komunikacyjne a także wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu.
Źródło: MI