Kierowcy mogą korzystać z nowego, ponadsześciokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe, będącego kolejną częścią autostradowej obwodnicy Rzeszowa.
Odcinek ten połączy dwie trasy międzynarodowe: E40 i E371 oraz wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta.
Odcinek drogi ekspresowej S19 węzeł Świlcza–węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) realizowało konsorcjum: Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A. za kwotę ponad 342 mln zł. Odcinek ten zlokalizowany jest w powiecie rzeszowskim, na terenach gmin Rzeszów, Boguchwała, Świlcza. Inwestycja obejmowała swym zakresem zaprojektowanie (kontynuację projektowania), uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę, wybudowanie oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Zakres inwestycji obejmował m.in.:
– budowę odcinka drogi ekspresowej S19 o dł. 6,3 km
– budowę węzła Rzeszów Południe (węzeł typu WB, karo) łączącego S19 z realizowaną DW 878 wraz z budową ronda o średnicy 85 m na skrzyżowaniu łącznic;
– budowę 4 łącznic przy węźle Rzeszów Południe;
– przebudowę drogi gminnej nr 137616R;
– rozbudowę i budowę dróg kolidujących z inwestycją, w tym m.in.: DP1391R, DP1434R, DP1388R, DW878;
– budowę dróg serwisowych;
– budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym estakady E-1 o dł. 476,4 m nad ul. Dębicką i rzeką Przyrwa
– budowę kanału technologicznego;
– budowę elementów ochrony środowiska oraz ogrodzenia wzdłuż drogi ekspresowej wraz z bramami i furtkami;
– nasadzenia drzew i krzewów;
– budowę elementów BRD.
W ramach inwestycji wybudowano 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka), który skomunikowany jest z ul. Podkarpacką i DK19 poprzez łącznik. Ten 3,5-kilometrowy odcinek drogi realizowany był przez Marszałka Województwa Podkarpackiego i Miasto Rzeszów.
Ciekawostki o S19
– wykopy – 890 tys. m³
– nasypy – 541 tys. m³
– długość dróg serwisowych – 10,6 km
– Ilość użytego betonu – 37 tys. m³
– Ilość użytej stali łącznie: ok. 3,8 tys. t, w tym: stal miękka: 3,3 tys. t, stal sprężająca: 431 t
– kanalizacja deszczowa – 8 tys. mb
– bariery ochronne – 16 tys. mb
– ogrodzenie drogi S19 – 11,5 tys. mb
Dla zobrazowania ciężaru wszystkich obiektów mostowych wykonanych w ramach kontraktu, jeżeli przyjąć w zaokrągleniu, że ciężar załadowanego wagonu kolejowego wynosi ~80 ton, to ciężar wszystkich obiektów odpowiada w przybliżeniu ciężarowi 892 takich wagonów kolejowych.
Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w wysokości 412 806 332,82 zł brutto w ramach projektu pt. „Budowa drogi S19 Lublin-Rzeszów, odc. w. Sokołów Młp. Północ–Stobierna oraz w. Świlcza–w. Rzeszów Południe”.
Źródło: GDDKiA