Prace na odcinku szesnastki o dł. 8,2 km od Biskupca do Borek Wielkich prowadziły firmy: PBDiM z Mińska Mazowieckiego i PROWERK z Krakowa.
Zakończyły się już prace niezbędne dla zapewnienia przejezdności drogi, zabezpieczenia robót w okresie zimowym oraz montaż drogowych barier ochronnych. Wykonanie tych zadań pozwoliło na udostępnienie drogi do ruchu jeszcze w tym roku. Wykonanie pozostałych prac wymagających dobrych warunków atmosferycznych, w tym dokończenie warstwy ścieralnej przewidziane jest na II kwartał przyszłego roku tak, by w połowie 2014 r. w pełni oddać drogę kierowcom.
Wiosną przyszłego roku zostanie również wykonana naprawa osiadania nasypu, które stwierdziliśmy jeszcze podczas wykonywania robót przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo. Naprawa, ze względu na wymagania pogodowe, będzie mogła być wykonana wiosną przyszłego roku. Koszt naprawy pokryją środki ze złożonej przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo gwarancji należytego wykonania kontraktu. Skala osiadania nie jest duża i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowych.
Na odcinku od węzła Biskupiec do węzła Borki Wielkie ruch odbywa się obiema jezdniami nowej drogi, natomiast na odcinku ok. 1 km, od węzła Borki Wielkie do włączenia nowej drogi z istniejącą dk 16 ruch odbywa się jezdnią południową w obu kierunkach. Jezdnia północna na tym odcinku jest wyłączona z ruchu ze względu na trwającą jeszcze naprawę popełnionych przez głównego wykonawcę błędów przy budowie przejścia ekologicznego PE-2.
Przypomnijmy, że budowę szesnastki realizował wykonawca, konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo, którego GDDKiA zdyskwalifikowała na etapie przetargu ze względu na rażąco niską cenę. Decyzję zamawiającego potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza, jednak w efekcie procesu sądowego zdyskwalifikowanego wykonawcę GDDKiA musiała przywrócić do realizacji projektu. Mimo wezwań do realizacji, konsorcjum nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych. Umowa na budowę drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich została rozwiązana.
Źródło: GDDKiA