Na lotnisku w Pyrzowicach zakończyły się prace przy układaniu betonowej warstwy ścieralnej z betonu cementowego nowej drogi startowej. Był to najkosztowniejszy etap tej inwestycji – betonowa nawierzchnia pochłonęła 21 mln zł. Wartość całego przedsięwzięcia to 157 mln zł.
Prace przy układaniu betonowej warstwy ścieralnej z betonu cementowego nowej drogi startowej o szerokości 45 m oraz zatoki do zawracania statków powietrznych rozpoczęły się w kwietniu br. W ciągu niespełna pięciu miesięcy wybetonowano 147,7 tys. m² nowej nawierzchni o grubości 30 cm. W tym celu wykorzystano 44,3 tys. m³ betonu cementowego. Betonowa warstwa przykryła 22-centymetrową warstwę podbudowy, która została ułożona jeszcze w ubiegłym roku. Ponadto zakończyły się prace przy budowie kanalizacji deszczowej odprowadzającej wodę opadową z rejonu nowej drogi startowej.
Badania jakościowe betonu prowadzone przez akredytowane laboratorium w trakcie całego okresu układania masy betonowej potwierdziły jej zgodność ze specyfikacją techniczną założoną w projekcie. Dzięki temu jesteśmy pewni, że nawierzchnia nowej drogi startowej jest znakomitej jakości – powiedział Cezary Orzech, rzecznik prasowy GTL SA.
Koniec prac betoniarskich na nowej drodze startowej nie oznacza końca prac budowlanych przy tej inwestycji. Aktualnie wykonywane są, w technologii betonu asfaltowego, symetryczne (7,5 m) pobocza przyszłej drogi startowej. Trwają także prace związane z układaniem betonu asfaltowego na drogach kołowania L (Lima), N (November), S (Sierra) i T (Tango), które połączą nową drogę startową z dotychczasową infrastrukturą liniową pyrzowickiego lotniska. Obecnie montowane jest również oświetlenie przyszłej drogi startowej, dróg kołowania oraz oświetlenie nawigacyjne.
Aktualnie budowana droga startowa, która zostanie oddana do użytku operacyjnego w II kwartale 2015 r., będzie dłuższa od obecnie użytkowanej o 400 m, przez co zwiększą się możliwości portu w obsłudze szerokokadłubowych statków powietrznych. Całkowita powierzchnia nowej drogi startowej wraz z układem głównych dróg kołowania L, N, S i T wyniesie 230 tys. m².
Budowa nowej drogi startowej jest realizowana w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu ubiegłego roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.
Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące inwestycje, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.