Kalendarium – luty

19.03.2009

Kalendarium prawne w lutym.

2.02.2009

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 lutego 2009 r., sygn. II OSK 73/08NSA stwierdził, że czasu na usunięcie braków we wniosku o pozwolenie na budowę nie wlicza się do 65 dni przewidzianych na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2009 r. w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania o uznanie kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodów regulowanych (Dz.U. Nr 17, poz. 90)
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie wobec obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, którzy nabyli w tych państwach, poza granicami RP, kwalifikacje do wykonywania zawodów regulowanych należących do działów administracji rządowej: budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, gospodarka morska, łączność i transport, a ubiegających się o uznanie posiadanych przez nich kwalifikacji do wykonywania tych zawodów w Polsce. Rozporządzenie określa procedurę w sprawie uznawania przez właściwe organy kwalifikacji do wykonywania ww. zawodów regulowanych. 

4.02.2009
Ogłoszono:

Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 18, poz. 97)
Wprowadzone zmiany mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej poprzez uporządkowanie kwestii kontrolowania przez organy administracji publicznej działalności gospodarczej przedsiębiorców oraz uproszczenie zakładania działalności gospodarczej (tzw. zasada jednego okienka). Ustawa przewiduje także utworzenie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, która będzie umożliwiać zakładanie przedsiębiorstwa drogą elektroniczną (tzw. zasada zero okienka).
W art. 11 przedmiotowej ustawy wprowadzono zmiany w art. 81a ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Znowelizowany przepis doprecyzowuje, że wykonywanie czynności kontrolnych w obecności przywołanego pełnoletniego świadka możliwe jest w przypadku kontroli podmiotu niebędącego przedsiębiorcą. Natomiast w art. 85a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wprowadzono zasadę, że do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 200 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
W art. 52 ustawy wprowadzono zmiany w zakresie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych. Zdefiniowano pojęcie „kontrolowany” poprzez odwołanie się do definicji przedsiębiorcy zawartej w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Doprecyzowano przepisy dotyczące czynności kontrolnych. Czynności kontrolne mogą być prowadzone po okazaniu kontrolowanemu albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne, za zgodą kontrolowanego, mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli. Ponadto przeniesiono do nowelizowanej ustawy o wyrobach budowlanych niektóre normy prawne zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 maja 2004 r. w sprawie kontroli wyrobów budowlanych wprowadzanych do obrotu. Wprowadzono zasadę, że do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Weszło w życie 7 marca 2009 r.

10.02.2009

Weszły w życie:

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 stycznia 2009 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w zakresie budowy lub przebudowy jednostek wysokosprawnego wytwarzania energii (Dz.U. Nr 21, poz. 111)
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na inwestycje w ramach działania 9.1 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 w zakresie budowy lub przebudowy jednostek wysokosprawnego wytwarzania energii. Obowiązuje do 31 grudnia 2013 r.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej na inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy jednostek wytwarzających energię elektryczną lub ciepło z odnawialnych źródeł energii (Dz.U. Nr 21, poz. 112)
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej w ramach działania 9.4 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013 na inwestycje w zakresie budowy lub jednostek wytwarzających: 1) energię elektryczną, wykorzystujących energię wiatru, wody w małych elektrowniach wodnych, w których moc zainstalowana elektryczna nie przekracza 10 MW, biogaz lub biomasę; 2) energię elektryczną ze źródeł odnawialnych w kogeneracji w układach nie spełniających wymogów wysokosprawnej kogeneracji; 3) ciepło przy wykorzystaniu energii geotermalnej lub słonecznej. Obowiązuje do 31 grudnia 2013 r.

12.02.2009

Sejm uchwalił:
Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw
Znowelizowane przepisy znoszą obowiązek uzyskiwania pozwolenia na budowę. Budowa obiektu budowlanego wymagać będzie zgłoszenia. Właściwy organ, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia, dokona rejestracji budowy i wyda inwestorowi dziennik budowy albo wniesie, w drodze decyzji, sprzeciw. W przypadku przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko lub oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 wydawana będzie decyzja o rejestracji budowy. Zniesiono instytucję zatwierdzania projektu budowlanego w drodze decyzji administracyjnej. Określono katalog obiektów budowlanych: niewymagających zgłoszenia, wymagających zgłoszenia, a niewymagających sporządzenia projektu budowlanego oraz niewymagających zgłoszenia, lecz wymagających ustanowienia kierownika budowy. Zniesiono konieczność uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie. Do użytkowania obiektu budowlanego, którego budowa wymaga rejestracji, będzie można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu. Tylko w niektórych, określonych w ustawie, przypadkach przed przystąpieniem do użytkowania obiektu trzeba będzie uzyskać, w drodze decyzji, potwierdzenie zakończenia budowy.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia; ustawa została przekazana do Senatu.

13.02.2009

Weszły w życie:

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2009 r. w sprawie wzorów rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę (Dz.U. Nr 23, poz. 135)
Rozporządzenie określa sposób prowadzenia przez organy administracji architektoniczno-budowlanej rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę. Podstawę dokonania wpisu w rejestrze stanowi złożony przez inwestora wniosek o pozwolenie na budowę lub decyzja o pozwoleniu na budowę. Rejestry mają być prowadzone w formie elektronicznej, a wpis do takiego rejestru ma polegać na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego danych zawartych we wniosku lub decyzji o pozwoleniu na budowę. Natomiast rejestry w formie pisemnej będą prowadzone przez starostów, a w przypadku terenów zamkniętych – przez wojewodów. W załącznikach do rozporządzenia określono wzór rejestru prowadzonego w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej. Wprowadzenie niniejszym rozporządzeniem elektronicznej formy rejestrów związane jest z wdrażaniem projektu e-Nadzór realizowanego z udziałem środków Unii Europejskiej i ma zapewnić bezpośredni przekaz danych on-line między organami administracji architektoniczno-budowlanej szczebla wojewódzkiego a organem centralnym, tj. Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego.
Utraciło moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie wzorów rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę oraz decyzji o pozwoleniu na budowę (Dz.U. Nr 120, poz. 1129 i Nr 168, poz. 1641).

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2009 r. w sprawie wzorów i sposobu prowadzenia w formie elektronicznej centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie (Dz.U. Nr 23, poz. 136)
Rozporządzenie określa sposób prowadzenia przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w formie elektronicznej centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej. Centralne rejestry mają być prowadzone w postaci zbiorów danych, zapisanych w formie elektronicznej, pozwalającej na sporządzanie wydruków oraz posiadającej zabezpieczenia przed dokonywaniem wpisów przez osoby nieuprawnione. Rejestry będą zawierały karty osobowe i zawodowe oraz karty kar. Określono dokumenty dołączane do wniosku o wpis do rejestrów. GINB może wystąpić do właściwego organu o weryfikację przesłanej dokumentacji, określając nieprawidłowości, które powinny zostać usunięte, a także dokonać sprostowania dokonanego wpisu na wniosek osoby objętej wpisem. Dla osób podlegających wpisowi będą gromadzone akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu. Wprowadzenie elektronicznej formy centralnych rejestrów związane jest z wdrażaniem projektu e-Nadzór realizowanego z udziałem środków Unii Europejskiej i ma zapewnić jak najszerszy dostęp do informacji zawartych w tych rejestrach.
Utraciło moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie wzorów i sposobu prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych oraz ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie (Dz.U. Nr 219, poz. 1868).

17.02.2009

Weszło w życie:

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania przetargów na dzierżawę nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 17, poz. 93)
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzania przetargów na dzierżawę nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w formie publicznego przetargu ustnego i przetargu ofert pisemnych. Przetarg ogłasza organizator przetargu (Agencja Nieruchomości Rolnych) w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości, w której jest położona nieruchomość, co najmniej na 14 dni przed dniem rozpoczęcia przetargu nieograniczonego i co najmniej na 21 dni przed dniem rozpoczęcia przetargu ograniczonego, a w przypadku przetargu ograniczonego do osób wymienionych w art. 29 ust. 3b pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa – co najmniej na 28 dni przed dniem rozpoczęcia przetargu. W przetargu mogą brać udział osoby fizyczne i osoby prawne, jeżeli wpłacą organizatorowi przetargu wadium w terminie, miejscu i w formie wyznaczonych w ogłoszeniu o przetargu oraz spełnią inne warunki podane w ogłoszeniu. Przetarg przeprowadza powołana przez organizatora komisja, która podejmuje rozstrzygnięcia w drodze głosowania. Wniosek komisji w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty podlega zatwierdzeniu przez organizatora przetargu.
Straciło moc rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 1 sierpnia 2003 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania przetargów na dzierżawę nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 140, poz. 1351).

19.02.2009

Ogłoszono:

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 stycznia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. Nr 27, poz. 169)
Rozporządzenie zmienia obowiązujące rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. Nr 137, poz. 984). Zmiany dotyczą m.in. ustalania średniej rocznej liczby zrzutów ścieków przez przelewy burzowe komunalnej kanalizacji ogólnospławnej dla aglomeracji powyżej 100 000 RLM. Umożliwiono organom właściwym do wydawania pozwoleń wodnoprawnych zmniejszenie średniej rocznej liczby zrzutów ścieków do czasu opracowania modeli symulacji spływu. Zmiany obejmują także kwestie związane z dokonywaniem analiz oraz sposobem prowadzenia oceny odprowadzanych ścieków. Wprowadzono zmiany w załącznikach do rozporządzenia.
Weszło w życie 6 marca 2009 r.

20.02.2009

Weszła w życie:

Ustawa z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. Nr 19, poz. 101)
Ustawa określa zasady i tryb zawierania umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz środki ochrony prawnej. Zgodnie z definicją zawartą w ustawie koncesja jest umową o charakterze odpłatnym, w której koncesjonariusz zobowiązuje się do wykonania przedmiotu koncesji za wynagrodzeniem. Wynagrodzenie stanowi – w przypadku koncesji na roboty budowlane – wyłącznie prawo do korzystania z obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy, a w przypadku koncesji na usługi – wyłącznie prawo do korzystania z usług albo takie prawo wraz z płatnością koncesjodawcy. Ryzyko ekonomiczne wykonywania koncesji ponosi w zasadniczej części  koncesjonariusz, co odróżnia koncesję od zamówienia publicznego. Postępowanie o zawarcie umowy koncesji wszczynane jest przez publikację ogłoszenia o koncesji w Biuletynie Zamówień Publicznych w przypadku koncesji na usługi a w przypadku koncesji na roboty budowlane – w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Koncesjodawca zaprasza do udziału w negocjacjach kandydatów, którzy złożyli wnioski o zawarcie umowy koncesji. O zakończeniu negocjacji koncesjodawca informuje wszystkich kandydatów, a następnie zaprasza do złożenia ofert kandydatów, z którymi prowadził negocjacje, przesyłając im opis warunków koncesji, oraz wyznacza termin składania ofert. Koncesjodawca wybiera ofertę najkorzystniejszą i informuje o tym oferentów,  podając uzasadnienie. Oferent, którego oferta została wybrana, zobowiązany jest w terminie wskazanym przez koncesjodawcę złożyć dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Koncesjodawca zawiera umowę (w formie pisemnej pod rygorem nieważności) z oferentem, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, nie wcześniej niż w terminie 10 dni od dnia przesłania oferentom informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej faksem lub drogą elektroniczną, a w przypadku przesłania informacji w inny sposób – nie wcześniej niż w terminie 15 dni od dnia jej przesłania. Umowa koncesji nie może zostać zawarta na okres dłuższy niż 30 lat – w przypadku koncesji na roboty budowlane, i 15 lat w przypadku koncesji na usługi. Zainteresowany podmiot, którego interes prawny doznał lub może doznać uszczerbku z powodu naruszenia przepisów ustawy, ma prawo do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

27.02.2009

Weszła w życie:

Ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. Nr 19, poz. 100)
Ustawa określa zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego (tj. przedsiębiorcy) w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, którego przedmiotem jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym. Ustawa dotyczy m.in. takich przedsięwzięć jak budowa lub remont obiektu budowlanego. Przez umowę o partnerstwie publiczno-prywatnym partner prywatny zobowiązuje się do realizacji przedsięwzięcia za wynagrodzeniem oraz poniesienia w całości albo w części wydatków na jego realizację lub poniesienia ich przez osobę trzecią, a podmiot publiczny zobowiązuje się do współdziałania w osiągnięciu celu przedsięwzięcia, w szczególności poprzez wniesienie wkładu własnego. Wyboru partnera prywatnego dokonuje się, w zależności od sposobu jego wynagrodzenia, w trybie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesjach na roboty budowlane lub usługi albo w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Ustawa reguluje stosunki między partnerami, które wykraczają poza przedmiot zamówienia publicznego lub koncesji na usługi.
Straciła moc ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. Nr 169, poz. 1420 oraz Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1058).

Aneta Malan-Wijata

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in