Podpisano umowę na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 Moczydło-Miechów o długości 18,7 km.
Wykonawcą odcinka S7 Moczydło-Miechów została firma INTERCOR. Dla inwestycji została już wydana zgoda na realizację przez Wojewodę Małopolskiego.
W ramach kontraktu powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (po dwa pasy ruchu oraz rezerwa na trzeci pas) na odcinku od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego (Moczydło) do węzła Miechów, o długości ok. 18,7 km. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, 20 przepustów o funkcji ekologicznej i dwa miejsca obsługi podróżnych: MOP Giebułtów przy jezdni z ruchem w kierunku Kielc oraz MOP Małoszów w kierunku Krakowa.
Na granicy Małoszowa i Giebułtowa w gminie Książ Wielki powstanie najdłuższa na tym odcinku estakada (ponad 600 m), pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt.
Przebudowana będzie dotychczasowa sieć dróg, wybudowane drogi dojazdowe do pasa drogowego. Zbudowane i przebudowane zostaną:
- przepusty o funkcjach hydrologicznych, hydrologiczno-ekologicznych oraz ekologicznych pod koroną drogi i zjazdami;
- chodniki i ścieżki rowerowe;
- system odwodnienia korpusu drogowego (rowy, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepompownie itp., jak również urządzenia ochrony środowiska);
- ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe;
- sieci elektroenergetyczne i wodociągowe.
Powstanie w sumie siedem przepustów dla zwierząt:dwa górne dla dużych zwierząt i pięć dolnych dla małych, średnich i dużych, a także przejście dolne dla płazów. Droga będzie zabezpieczona ogrodzeniem z siatki ze zmienną wielkością oczek. Wody opadowe i roztopowe będą oczyszczane do parametrów normatywnych w osadnikach oraz separatorach, a ich nadmiar gromadzony w zbiornikach retencyjnych. Posadzone zostaną drzewa i krzewy.
Generalny wykonawca ma czas na wywiązanie się z umowy 31 miesięcy od dnia jej zawarcia. W tym czasie musi przeprowadzić prace projektowe i roboty, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla odcinka S7 Moczydło–Miechów.
Wartość umowy to ponad 752 mln 929 tys. zł. Minister Infrastruktury zwiększył środki na tę inwestycję o 68 mln zł.
S7 od granicy z woj. świętokrzyskim do Krakowa
Droga ekspresowa S7 od granicy z woj. świętokrzyskim do Krakowa ma 55,6 km długości. Została ona podzielona na odcinki realizacyjne:
- Moczydło–Miechów (18,7 km);
- Miechów–Szczepanowice (5,3 km);
- Szczepanowice–Widoma (13,1 km);
- Widoma–Kraków, z włączeniem do węzła Igołomska (18,3 km).
Droga ekspresowa S7 będzie jednocześnie stanowić obwodnicę dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.
Od decyzji środowiskowej, wydanej dla odcinka Miechów–Szczepanowice o długości 5 km, do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska odwołało się Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Ochrony Krajobrazu Poradowa. Procedura odwoławcza jest w toku.
Na odcinku S7 Szczepanowice–Widoma roboty budowlane rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. i były prowadzone także w okresie zimowym. Zaawansowanie prac wynosi ponad 27% w zakresie robót mostowych i ponad 24% – robót drogowych. Ich zakończenie przewidziano na 2021 r.
S7 Widoma–Kraków czeka na uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Droga ekspresowa S7 od granicy pomiędzy województwami świętokrzyskim i małopolskim do Krakowa jest częścią międzynarodowej drogi europejskiej E77, prowadzącej od Gdańska przez Warszawę do granicy państwa ze Słowacją, w miejscowości Chyżne. Zakończenie jej realizacji zaplanowano na 2023 r.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także: Trasa S7: Modlin – Czosnów oraz Moczydło – Miechów
Programy modernizacji dróg krajowych