Tegoroczna XIX konferencja naukowo-techniczna zorganizowana przez Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa „PROMOCJA” – jak zwykle – w Ciechocinku, poświęcona była analizie i ocenie największych ryzyk i błędów popełnianych przez uczestników procesu inwestycyjnego, szczególnie w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych.
Treści merytoryczne przygotowanych i wygłoszonych referatów oraz wysoka temperatura dyskusji na sali obrad pozwoliły na sprecyzowanie wielu ciekawych i szczególnie praktycznych wniosków, które powinny być wdrożone do powszechnego stosowania w procesach inwestycyjnych. Oto niektóre (wybrane) z nich:
– należy upowszechnić generalną zasadę, iż wysoka efektywność realizacji zamówień jest możliwa tylko wtedy, gdy ryzyka są właściwie i równomiernie rozłożone na strony kontraktu(przerzucanie większości ryzyk na Wykonawcę powoduje m.in. obniżenie jakości wykonanych robót, obciążanie tym ryzykiem podwykonawców, wydłużanie terminów sporządzania dokumentacji projektowej, a także zakończenia realizacji zamówienia, a w konsekwencji wzrost kosztów budowania);
– głosy w dyskusji wskazywały jednoznacznie na złe przygotowanie służb Zamawiającegodo właściwego stosowania procedur organizacji przetargów i wyboru Wykonawcy, a następnie do kontroli realizacji robót i rozliczania kosztów budowania (wskazane jest permanentne szkolenie tych służb i szerokie upowszechnianie wzorców m.in. projektu umowy o prace projektowe oraz o wykonanie robót, opisu sposobu obliczenia ceny kontraktu czy procedur odbioru i rozliczania za roboty – płatności przejściowe);
– ze względu na bardzo duży front inwestycyjny, a tym samym dużą ilość spraw spornych, należy poszerzać wiedzę sędziów z obszaru umów o roboty budowlane, zamówień publicznych, a także prawa budowlanego(w Polsce tradycyjnie obowiązuje model sędziego – generalisty);
– duże obciążenie sądów (sędziów) powinno wywołać większe upowszechnienie „instytucji” rozjemcy i sądów polubownych
(są to rozwiązania tańsze i są w nie zaangażowane osoby o lepszej wiedzy merytorycznej, tzn. zawodowcy);
– ciekawe i oryginalne wnioski praktycznedotyczyły także:
– oceny rzetelności i efektywności Wykonawców ubiegających się o zamówienie publiczne (w świetle nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych),
– wdrażania warunków kontraktowych FIDIC na obszarze Polski oraz krytyczna ocena amatorszczyzny w ich modyfikacji na potrzeby tylko Zamawiającego,
– treści kontraktów o wykonanie robót i roli załączników do umów,
– gwarancji zapłaty za roboty i rozliczania z podwykonawcami.
Przedstawione problemy i wnioski nie wyczerpują wielowątkowości dyskusji na sali obrad i tematyki poruszanej podczas konferencji, więcej w opublikowanych referatach.
W konferencji uczestniczyły 102 osoby – przedstawiciele zamawiających, projektantów, wykonawców, kosztorysantów i kancelarii prawnych
dr inż. Janusz Traczyk
przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Konferencji