Infrastrukturalne inwestycje kolejowe mające na celu podwyższenie standardów techniczno-eksploatacyjnych zaczynają się najczęściej od działań geoinżynieryjnych w obszarze torowiska i sieci trakcyjnej.
Wzmacnianie i poszerzanie nasypów, budowa bezkolizyjnych przejazdów, modernizacja wiaduktów, posadowienia dla słupów sieci trakcyjnej i ekranów akustycznych – wszystkie zadania poddane są specyficznym, charakterystycznym dla rozległych, liniowych układów, ograniczeniom. Restrykcje te uwidaczniają się zarówno w sferze wymagań zamawiającego (utrzymanie ruchu na linii), jak i w prozaicznej, wydawałoby się, logistyce i organizacji samej budowy.
Odpowiedzią na szczególne wymagania i wyzwania w projektach kolejowych w tym zakresie są nowoczesne, kompleksowe, wykraczające poza przyjęte schematy rozwiązania modułowe. Połączenie możliwości, elastyczności i niespotykanej mobilności technologii do wzmacniania gruntu i fundamentowania specjalnego z zaletami prefabrykacji elementów konstrukcyjnych (bloków fundamentowych, przęseł) umożliwiło stworzenie szeregu rozwiązań wykraczających nierzadko poza granice wyobraźni technicznej. Zalety techniczno-ekonomiczne tego typu rozwiązań zostały szeroko docenione, a część z nich weszła nawet do kanonu technologii rekomendowanych przez władze kolejowe (np. Direccion General De Ferrocarriles w Hiszpanii). Wydaje się, że warto przyjrzeć się bliżej tym innowacjom i możliwościom, zwłaszcza w świetle skali wyzwań inwestycyjnych, które czekają nas w kraju.
mgr inż. Jakub Sierant
dyrektor zarządzający TITAN POLSKA sp. z o.o.