W czerwcu br. członkowie Warmińsko-Mazurskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa odwiedzili plac budowy metra stacji C15 – Dworzec Wileński.
Na budowie oczekiwali nas: kierownik budowy Sławomir Skraba oraz inspektor nadzoru Arkadiusz Piłat. Plac budowy stacji Dworzec Wileński, rozciągający się wzdłuż ul. Targowej, obejmuje łącznie dwa obiekty – tory odstawcze oraz samą stację. Rozdziela je Al. Solidarności, pod którą powstaje przestrzeń handlowo-komunikacyjna.
Uzbrojeni w kaski, wyposażeni w odpowiednie twarde obuwie, zostaliśmy sprowadzeni schodami kilkanaście metrów w dół tam, gdzie powstanie podziemne miasto z systemem korytarzy i licznymi wyjściami na nowe przystanki tramwajów i autobusów. Naszym oczom ukazał się gotowy pierwszy podziemny poziom, efekt wielomiesięcznej pracy, popartej wiedzą i doświadczeniem specjalistów zespołów zadaniowych AGP Metro SC.
Tunel centralnego odcinka II linii metra w Warszawie realizowany jest przez 4 maszyny TBM niemieckiej firmy Herrenknecht AG. Technika działania tarcz TBM składa się z dwóch faz: drążenia tunelu oraz układania jego obudowy. Szybkość drążenia tunelu przez TBM to średnio 10–12 m na dobę.
Nasz przewodnik inż. S. Skraba informuje, iż w obrębie stacji przygotowywane jest miejsce pod jej obsługę, tzw. szacht startowy, oraz wskazuje pomieszczenia techniczne na poziomie –1, gdzie trwają zaawansowane prace wykończeniowe. Oglądamy przestrzeń przyszłej stacji i prawie gotową płytę denną oraz liczne, docelowe słupy podtrzymujące strop obiektu.
Teren pomiędzy torami odstawczymi i stacją, bezpośrednio pod skrzyżowaniem Al. Solidarności i ul. Targowej, to lokalizacja części handlowo-komunikacyjnej do dyspozycji przyszłych pasażerów. To tu powstaje pierwsza część kondygnacji –1 oraz prowadzące do niej wejścia. Teraz w tym miejscu można obserwować budowę wejść od strony poczty i centrum handlowego.
Po wykonaniu konstrukcji wejść i płyty międzykondygnacyjnej, powstanie poziom –2, który będzie już tylko przestrzenią technologiczną, łączącą stację z torami odstawczymi. Po zakończeniu tego etapu prac, na wykonany już fragment stropu możliwe będzie przesunięcie trasy jezdni, by wybudować ostatni, brakujący fragment, zespalający w całość stację Dworzec Wileński i towarzyszący jej obiekt: tory odstawcze.
Prace przy budowie tuneli II metra idą pełną parą, a postęp prac na budowie drugiej nitki podziemnej kolejki stacji Dworzec Wileński jest coraz bardziej widoczny. To oznacza, że coraz bliżej do dnia, gdy już jako pasażerowie pojedziemy podziemną koleją na Pragę.
Wycieczka W-M OIIB to wynik korespondencji za pośrednictwem Renaty Adamczyk, specjalisty ds. promocji, z rzecznikiem AGP Metro SC Mateuszem Witczyńskim, którym bardzo dziękujemy.
Halina Wasilczuk
sekretarz Komisji Ustawicznego Doskonalenia Zawodowego W-MOIIB
Fot. Eugeniusz Szepietowski