Po wielkim boomie na budowę dróg w Polsce nadeszła chwila na sieć kolejową z prawdziwego zdarzenia. Od kilku lat PKP PLK ogłaszają przetargi na kolejne odcinki trakcji do modernizacji. Niedługo po tych zmodernizowanych liniach jeździć będzie z prędkością 160 km/h Pendolino.
Sytuacja w branży budowlanej spowolniła nowe inwestycje, coraz większe firmy budowlane mają kłopoty z utrzymaniem się na rynku. Jednak wszyscy starają się przetrwać i dalej budować. A do budowy, zwłaszcza obiektów inżynieryjnych, jak wiadukty czy tunele, potrzebne są deskowania.
Przez góry i nad przeszkodami
Specjalistą w budowie trudnych konstrukcji jest firma Doka, która zdobyła doświadczenie na wielu inwestycjach na całym świecie. W portfolio znajdują się tak prestiżowe projekty, jak tunel Gotthard Base w Szwajcarii, gdzie cały przekrój o wysokości 10,4 m i szerokości 17,65 m odeskowany był hydraulicznie, czy tunel kolejowy Turecký vrch na Słowacji, w którym powstała dwutorowa trasa kolejowa szybkiego ruchu. W przypadku tego projektu generalny wykonawca – Skanska SK – zaoszczędził aż pięć tygodni czasu montażowego dzięki specjalnie zaprojektowanej składanej i dzielonej konstrukcji wózków szalunkowych.
Fot. 1 Tunel Gotthard Base, Szwajcaria
Ponad torami…
Doświadczeń jednak nie trzeba szukać aż tak daleko. Doka wraz z firmami Roton i Eurovia budowała wiadukty drogowe nad linią kolejową E65/C-E65 w okolicach Nasielska i Ciechanowa. Niezależnie od konstrukcji budowanego obiektu zaproponowane deskowanie jest zawsze dobrane optymalnie. Wydajne i bezpieczne rusztowania nośne Staxo 100, bramki przejazdowe z wież nośnych SL-1, ustroje nośne w systemie dźwigarowym Top 50, przyczółki i filary we Framax Xlife.
Każdy obiekt inżynieryjny jest inny. Dlatego też Doka dysponuje wieloma systemami do budowy wiaduktów i mostów. Od systemów standardowych do budowy na podłożu, jak wieże nośne Staxo 100, po systemy wózków do budowy mostów zespolonych czy do metody nawisowej. W pełni dzierżawione, modułowe konstrukcje deskowań zapewniają optymalne dopasowanie do każdego kształtu konstrukcji i redukują koszty inwestycji.
Fot. 2 Most na Dunaju, Traismauer, Austria
…i pod trakcją
Bazując na międzynarodowym doświadczeniu, Doka w Polsce została wybrana przez firmę Strabag Sp. z o.o. do partycypowania w niezwykłym projekcie budowy tunelu drogowego pod linią kolejową Warszawa–Kunowice w Ursusie. W celu zminimalizowania czasu wyłączenia z ruchu pociągów na tym odcinku tunel został zaprojektowany jako prefabrykowany, wykonywany na miejscu budowy. Żelbetowa konstrukcja została zaszalowana obok istniejącego nasypu. Ściany tunelu oraz filary zadeskowano w systemie Frami Xlife, natomiast strop w systemie Top 50 na wieżach nośnych Staxo 100. Cała konstrukcja wież była stężona dodatkowymi ściągami.
Po osiągnięciu przez beton odpowiedniej wytrzymałości i usunięciu nasypu cały tunel został przesunięty na swoje miejsce. Przez 16 godzin ważąca 10,5 tys. ton konstrukcja pokonała 63 metry. Aby przesunąć taką masę betonu i stali, użyto dziesięciu ogromnych siłowników i dziewięciu lin o naciągu 1000 ton. Potem pozostało już tylko odtworzyć nasyp i pociągi mogły wrócić do normalnego rozkładu jazdy.
Dzięki tej nowoczesnej technologii przerwa w kursowaniu pociągów wyniosła tylko dwa tygodnie zamiast czterech miesięcy w przypadku zastosowania innej metody.
Budowa tunelu w Ursusie była pierwszą inwestycją, do której firma Strabag wybrała spółkę Doka na dostawcę deskowań. Zdobyte na tym projekcie wspólne doświadczenia oraz zadowolenie z produktów i profesjonalnego podejścia pracowników firmy Doka zaowocowały już kolejnymi wspólnie wykonywanymi obiektami.
Fot. 3 Tunel pod koleją w Ursusie
Nie tylko dostawca
Usługi firmy Doka nie polegają jedynie na dostarczaniu na plac budowy deskowań na czas. Zanim materiał wyjedzie z magazynu, nasi technicy projektują najbardziej optymalne rozwiązanie i sprawdzają je pod względem statyki. Na samym placu budowy przy tak skomplikowanych projektach radą i doświadczeniem służy przeszkolony montażysta firmy Doka.
Fot. 4 Wiadukt nad linią kolejową E65 w okolicach Nasielska
Obiecujące plany inwestycyjne
Na uwagę zasługują planowane w najbliższych latach inwestycje na południu Polski. Na górskim odcinku zakopianki Lubień–Rabka ma powstać najdłuższy w Polsce tunel. Obiekt ten będzie budowany częściowo w wykopie otwartym, częściowo metodą górniczą. Ponadto planowane jest w tej inwestycji 38 mostów.
Kolejną inwestycją jest odcinek drogi S3 Legnica–Lubawka, gdzie przez masyw górski przeprowadzone zostaną tunele drogowe TS26 oraz TS32. W większości będą wykonywane metodą górniczą.
Doka jako specjalista w technice deskowań jest gotowa, aby zostać partnerem również w tych projektach.
mgr inż. Justyna Beczkowicz
Doka Polska Sp. z o.o.
ul. Bankowa 32, Zielonka, Polska
tel. +48 771 08 00, fax +48 771 08 01
www.doka.pl