Przebudowa budynku dworca, placu dworcowego i modernizacja linii kolejowej w obrębie Otwocka. To plany Polskich Linii Kolejowych, Kolei Państwowych i miasta Otwock.
Koleje Państwowe S.A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Miasta Otwock list intencyjny o współpracy w celu realizacji działań związanych z przebudową i eksploatacją dworca kolejowego Otwock wraz z placem przydworcowym oraz modernizacją linii kolejowej nr 7 w granicach miasta Otwocka.
Fot. Mateusz Włodarczyk / wikimedia.org
Przebudowa dworca kolejowego Otwock zostanie zrealizowana w ramach projektu „Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa – Dorohusk wraz z dworcem na st. Kraśnik położonym przy linii 68”. Projekt jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Zakończenie inwestycji planowane jest na grudzień 2021 roku.
Polecamy też: Rozwój kolei w aglomeracji warszawskiej. Plany
W ramach inwestycji PKP S.A. wyodrębni i udostępni pomieszczenia w budynku zabytkowego dworca kolejowego z przeznaczeniem na bibliotekę i mediatekę miejską oraz punkt informacyjny Urzędu Miasta Otwock. Miasto zobowiąże się do długoterminowego najmu tych pomieszczeń, odpowiedniego wyposażenia i prowadzenia biblioteki i mediateki miejskiej oraz punktu informacyjnego miasta. W ramach przebudowy dworca kolejowego Otwock, PKP S.A. rozszerzy zakres projektowanego zagospodarowania terenu i obejmie nim cały plac dworcowy, tzn. teren pomiędzy budynkiem dworca a przejazdem pod wiaduktem kolejowym.
Projektowane zagospodarowanie terenu placu dworcowego obejmuje, m.in.: miejsca postojowe dla samochodów (w tym dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, taksówek oraz Kiss and Ride), ciąg pieszo-rowerowy, miejsca postojowe dla rowerów, a także część przeznaczoną wyłącznie dla pieszych.
Na stacji w Otwocku od marca 2019 r. pasażerowie korzystają z wygodnych peronów nr 2 i nr 3, wyposażonych w nowe ławki, szerokie wiaty, informację pasażerską, oświetlenie i nagłośnienie. Na perony można się dostać nowym przejściem podziemnym wyposażonymi w pochylnię. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki dotykowe. W tunelu, który skomunikuje dwie części miasta, powstaną 2 windy zapewniające dojście osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Postępują prace przy budowie trzeciego peronu, który będzie dostosowany do obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych (tak jak peron nr 2).
Połowa stacji w Otwocku zyskała nowy układ torowy. Kontynuowane są prace w drugiej części stacji. Łącznie na stacji zmodernizowanych zostanie 9 km torów, 11 km sieci trakcyjnej, wymienionych zostanie 30 rozjazdów. Zamontowane zostanie nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, który umożliwi jazdę z prędkością 160 km/h.
Równolegle przebudowywany jest odcinek Otwock – Pilawa. Prace rozpoczęły się w maju 2019. Roboty obejmują budowę nowego, drugiego toru, sieć trakcyjną, obiekty inżynieryjne oraz urządzenia sterowania. Na trasie od Otwocka do Pilawy zdemontowano wszystkie tory i sieć trakcyjną na odcinku 25 km. Trwają roboty ziemne przygotowujące trasę dla ułożenia dwóch torów. Trwa budowa sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych i peronów na przystankach osobowych na trasie Otwock – Pilawa oraz na stacji Celestynów. Na terenie inwestycji zgromadzono już 120 tys. podkładów, 140 km nowych szyn, 7 398 ścianek peronowych itp. Prace na tym odcinku zakończą się w 2020 roku.
Inwestycja ma zapewnić spójny i efektywny system transportowy dla Miasta Otwocka, ze szczególnym uwzględnieniem transportu kolejowego oraz roli dworca kolejowego i placu przydworcowego. Zostanie zrealizowana w oparciu o strategiczne programy, jak: Plan Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, Krajowy Program Kolejowy 2014-2023., Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Mazowieckiego oraz Strategię Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Otwocka.
PKP S.A.
Sprawdź: Modernizacja warszawskiej linii średnicowej