Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyzwania podczas budowy metra

03.02.2017

Rozbudowa II linii metra to obecnie najważniejsza stołeczna inwestycja.

Długość dwóch realizowanych odcinków: zachodniego oraz wschodnio-północnego wynosi ok. 6,6 km.

Budowa metra na Woli i Targówku decyzją Komisji Europejskiej została oficjalnie wsparta 432 mln euro.

 

 

Wykonawcy muszą sprostać zadaniom wynikającym z uwarunkowań technicznych. Stacje powstają w miejscach, gdzie wcześniej zostały wykonane sieci ciepłownicze, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, przewody teletechniczne, kable elektroenergetyczne. Przed budową stacji wszystkie elementy infrastruktury podziemnej należy umieścić w miejscach niekolidujących z budową.

Stacje metra budowane są metodą top–down, tzn. że wykonujemy na początek stropy na poziomie najwyższym, a następnie po odpowiednim czasie wprowadzamy pod wykonane stropy maszyny, wybieramy ziemię spod stropu i wykonujemy kolejne stropy na gruncie mając nad sobą „dach” poprzedniego stropu.

Wyzwaniem inżynierskim jest wysoki poziom wód gruntowych. Specjalnie zaprojektowane ściany szczelinowe schodzą na niektórych stacjach nawet 50 m p.p.t. do warstw glin i innych nieprzepuszczalnych dla wody gruntów. W ten sposób wykonujemy praktyczny basen nieprzepuszczalny dla wód gruntowych, co pozwala na ograniczenie wybierania wody do wypompowywania basenu.

 

 

Ponieważ terminy zakończenia prac są już określone, konieczna jest praca praktycznie w cyklu ciągłym. Układanie betonu odbywa się również w porze nocy.

Przy budowie stacji współpracują firmy Astaldi oraz Fundamental Group.

 

Jarosław Brzozowski

członek Zarządu Fundamental Group

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube