Rozbudowa II linii metra to obecnie najważniejsza stołeczna inwestycja.
Długość dwóch realizowanych odcinków: zachodniego oraz wschodnio-północnego wynosi ok. 6,6 km.
Budowa metra na Woli i Targówku decyzją Komisji Europejskiej została oficjalnie wsparta 432 mln euro.
Wykonawcy muszą sprostać zadaniom wynikającym z uwarunkowań technicznych. Stacje powstają w miejscach, gdzie wcześniej zostały wykonane sieci ciepłownicze, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, przewody teletechniczne, kable elektroenergetyczne. Przed budową stacji wszystkie elementy infrastruktury podziemnej należy umieścić w miejscach niekolidujących z budową.
Stacje metra budowane są metodą top–down, tzn. że wykonujemy na początek stropy na poziomie najwyższym, a następnie po odpowiednim czasie wprowadzamy pod wykonane stropy maszyny, wybieramy ziemię spod stropu i wykonujemy kolejne stropy na gruncie mając nad sobą „dach” poprzedniego stropu.
Wyzwaniem inżynierskim jest wysoki poziom wód gruntowych. Specjalnie zaprojektowane ściany szczelinowe schodzą na niektórych stacjach nawet 50 m p.p.t. do warstw glin i innych nieprzepuszczalnych dla wody gruntów. W ten sposób wykonujemy praktyczny basen nieprzepuszczalny dla wód gruntowych, co pozwala na ograniczenie wybierania wody do wypompowywania basenu.
Ponieważ terminy zakończenia prac są już określone, konieczna jest praca praktycznie w cyklu ciągłym. Układanie betonu odbywa się również w porze nocy.
Przy budowie stacji współpracują firmy Astaldi oraz Fundamental Group.
Jarosław Brzozowski
członek Zarządu Fundamental Group