Funkcjonalny, nowoczesny, bez barier architektonicznych. Taki będzie nowy dworzec w Olsztynie.
PKP S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą, który zaprojektuje budowę nowego dworca oraz modernizację peronów na stacji Olsztyn Główny.
Nowy dworzec w Olsztynie
Nowy budynek dworca w Olsztynie będzie w pełni przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, czyli pasażerów z niepełnosprawnościami, podróżujących z małymi dziećmi czy z większymi bagażami. Poprzez specjalne przejście dworzec będzie połączony z dzielnicą Zatorze. Koncepcja ta nie mogłaby zostać zrealizowana w przypadku pozostawienia starego budynku dworca – w dotychczasowej lokalizacji i obecnym kształcie.
Na nowym dworcu znajdą się m.in. kasy biletowe, ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenia handlowo-usługowe. Przestrzeń dedykowana obsłudze pasażerów nie zmniejszy się. Przy założeniu, że kolejne etapy inwestycji będą przebiegały zgodnie z harmonogramem, oddanie dworca do użytku powinno nastąpić w 2022 roku.
Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków zachowane zostaną zabytkowe elementy dworca – mozaika wewnątrz budynku oraz przestrzenny napis „DWORZEC KOLEJOWY” umieszczony na zewnątrz obiektu.
Planowana budowa nowego Dworca Głównego w Olsztynie to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez Polskie Koleje Państwowe S.A. Natomiast w całym województwie warmińsko-mazurskim do 2023 roku rząd planuje inwestycje w infrastrukturę kolejową na kwotę 3,7 mld zł. Zostanie zmodernizowanych między innymi 6 dworców.
Zobacz: Zmodernizowano dworzec Olsztyn Zachodni
Funkcjonalna i wygodna stacja Olsztyn Główny
Duże zmiany będą również na stacji, ponieważ zaplanowano przebudowę torów, rozjazdów i peronów. Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co zapewni wygodny dostęp do pociągów. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowane zostaną nowe urządzenia nagłaśniające i wyświetlacze. Pojawi się nowe oświetlenie i system monitoringu. Podczas modernizacji odnowione zostaną zabytkowe wiaty na peronach.
Jednym z celów inwestycji będzie zapewnienie dostępu na perony również od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. Rozważane są dwa rozwiązania – budowa kładki lub budowa nowego przejścia pod torami zgodnego z aktualnie obowiązującymi normami i przepisami. Na etapie opracowania dokumentacji projektowej zostanie wybrany ostateczny wariant inwestycji. Projektant, na podstawie przeprowadzonych analiz, przedstawi szczegółowe rozwiązania techniczne.
Wymiana torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji zapewni większe możliwości sprawnego prowadzenia ruchu. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba nowa nastawnia. Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Szacunkowe koszty przebudowy stacji to około 100 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.
Zarówno budowa nowego dworca kolejowego, jak i przebudowa stacji obejmująca m.in. modernizację peronów i torów, zostaną dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Prace projektowe o wartości 7,786 mln zł wykona firma TPF sp. z o.o. Szacunkowa wartość inwestycji PKP S.A. (budowa dworca) to ponad 32 mln zł, a modernizacji stacji planowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to 100 mln zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Sprawdź: Przebudowa trasy Działdowo-Olsztyn