Gotowy nowy terminal w Gdańsku

02.04.2012

Otwarcie nowego terminalu w gdańskim porcie lotniczym im. Lecha Wałęsy zwiększy przepustowość portu aż do 5 mln pasażerów rocznie. Oznacza to dwukrotny wzrost w stosunku do obecnej przepustowości pasażerskiej. Port jest już przygotowany do odpraw pasażerów podczas Euro 2012.

31 marca w Gdańsku w briefingu poświęconym otwarciu nowego terminalu pasażerskiego w gdańskim porcie lotniczym wziął udział minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak. W briefiengu uczestniczyli także: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, prezydent Miasta Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski.

W ramach intensywnych i pracowitych przygotowań na Euro 2012 ważnymi stawianymi celami były i są: rozwój sieci portów lotniczych i wzrost jakości obsługi pasażera oraz znaczny wzrost przepustowości w 2012 roku na wszystkich portach lotniczych w kraju. Cieszę się, że mamy kolejną zakończoną inwestycję w zakresie portów lotniczych – która znacząco wpływa na zrealizowanie wspólnych celów oraz zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa pasażerów, także tych przybywających na Euro – podsumował po spotkaniu Sławomir Nowak.

 

Fot.: www.gdansk.pl

 

Informacje dotyczące zrealizowanej inwestycji:

Koszty inwestycji wybudowania terminalu wyniosły: 247,35 mln zł(wraz ze wszystkimi systemami). Unijne dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności na realizację inwestycji to:  87,32 mln zł. Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, działania 6.3 Rozwój sieci lotniczej TEN-T priorytetu VI Drogowa i lotnicza sieć TEN-T.

Inwestycja objęła: budowę budynku Terminalu 2, przebudowę Terminalu 1 oraz budowę dróg, sieci i pozostałych instalacji obsługujących Terminal 2. W ramach inwestycji powstała również przedterminalowa płyta postojowa oraz zakupiono system informacji odlotowej FIDS. Lotnisko zostało przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.

Terminal T2 powstał na zachód od istniejącego obecnie, równolegle do pasa startowego. Budynek został podzielony na dwie strefy funkcjonalne. Część związana ze stroną miejską (landside) to: hale odpraw biletowo-bagażowych (odlotów), biura linii lotniczych, gastronomia oraz usługi. Strefa związana z płytą lotniska (airside) dzieli się na: sortownię bagażu i poczekalnie. Pomiędzy starym i nowym terminalem na poziomie pierwszego piętra znajduje się łącznik. Terminal został tak zaprojektowany, aby umożliwić modułową rozbudowę w kolejnych etapach, w razie zaistnienia potrzeby. Od strony płyty postojowej dla samolotów przewidziano antresolę – korytarz przylotowy.

Terminal ma trzy kondygnacje nadziemne oraz jedną podziemną. Jego powierzchnia wynosi  prawie 40 tysięcy m2, w tym powierzchnia użytkowa ponad 37 tys. m2, a kubatura – ponad 350 tys. m3.

 

Źródło: MTBiGM

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in