GDDKiA podsumowała rok 2011

16.12.2011

GDDKiA bije własne rekordy – więcej niż kiedykolwiek wydała w ciągu jednego roku na inwestycje. Wydatki GDDKiA zostaną w bieżącym roku zrealizowane na poziomie 26,4 mld zł. Jeśli chodzi o wykorzystanie środków unijnych – tylko do grudnia udało się zrefundować 10 mld zł.

Zgodnie z założeniami otwartych zostało 267,7 km nowych dróg szybkiego ruchu (autostrady: 205,5 km, drogi ekspresowe: 62,2 km). Dzięki oddanym w tym roku ponad 200 km autostrad mamy ich w Polsce prawie 1100 km. Dwa odcinki oddanych w tym roku autostrad powstały w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym. Odcinek A1 Grudziądz-Toruń (62km) wybudował Gdańsk Transport Company (GTC), odcinek A2 Nowy – Tomyśl – Świecko (105,9 km) wybudowała Autostrada Wielkopolska S.A.

Udało się przełamać impas na budowie odc. A i C autostrady A2 Stryków – Konotopa. Obecnie prace toczą się tam 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę a wyjątkowo szybkie tempo robót budowlanych pozwoli, już za siedem miesięcy, połączyć Warszawę z zachodnią Europą. Jeszcze w tym roku do ruchu zostanie oddanych ponad 8 km odcinek autostrady A1 Gliwice – Maciejów oraz obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (7,9 km) w ciągu drogi S19.

Jednocześnie trwają prace modernizacyjne, podnoszące bezpieczeństwo ruchu drogowego, na istniejącej sieci drogowej. Wydatki związane z zarządzaniem infrastrukturą wyniosły w tym roku 1859,9 mln zł. Ponadto, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, projekty dróg krajowych były poddawane procedurze Oceny BRD i Audytu BRD.

W ciągu zaledwie 8 miesięcy został wybudowany i wdrożony Elektroniczny System Poboru Opłat, który od lipca zasila Krajowy Fundusz Drogowy, w wysokości zgodnej z założeniami. Tylko w ciągu pierwszych pięciu miesięcy działania systemu przychody do KFD wyniosły ponad 345 mln zł. Sumę tę powiększą utracone korzyści Skarbu Państwa, wyrównane przez wykonawcę systemu, firmę Kapsch. Utracone korzyści wynikające z początkowej nieszczelności systemu zostaną wyrównane, po porównaniu przychodów z pierwszych trzech miesięcy działania systemu do kolejnych, w których system był szczelny. Pieniądze uzyskane przez viaTOLL są przeznaczane na budowę i modernizację dróg. Przychody generowane są także przez Miejsca Obsługi Podróżnych. Wzdłuż autostrad działa ich już 48, kolejnych 8 usytuowanych jest przy drogach ekspresowych. W 2011 r. MOP-y usytuowane przy autostradach przyniosły 100 340 851,5 zł przychodu, dodatkowe 980 000,0 zł to przychód z MOP-ów przy drogach ekspresowych.

W wyniku kryzysu finansowego zmniejszono kwoty przeznaczone na realizacje nowych inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych- w lutym br. konieczne było unieważnienie 15 postępowań przetargowych, w tym 12 na roboty i 3 na nadzór nad robotami a także odstąpienie od jednej umowy na nadzór. Wśród postępowań na roboty były to m.in. inwestycje na odcinkach: A18 Olszyna – Golnice (jezdnia południowa) o łącznej długości ponad 70 km, S7 Gdańsk – Elbląg odc. Koszwały – Elbląg 41,5 km, S7 Jędrzejów – granica województwa Świętokrzyskiego ponad 20 km. 

W rezultacie, w 2011 roku nie podpisano planowanych umów na budowę 226,4 km dróg, w tym 70,9 km autostrad, 155,5 km dróg ekspresowych.  A 24,5 km to przebudowy i remonty.

Wiadomo już, że do czerwca 2012 r., a więc do mistrzostw Euro, nie uda się zapewnić pełnej przejezdności autostrady A1 na odcinku Kowal – Czerniewice oraz autostrady A4 na odcinkach Tarnów – Korczowa i Bochnia – Wierzchosławice. Zagrożenie uzyskania przejezdności występuje także na odcinkach A1 Kowal – Stryków, Świerklany – Gorzyczki oraz A4 Wierzchosławice – Krzyż. Pozostałe odcinki są realizowane zgodnie z planem.

 

 

Środki unijne

GDDKiA wyjątkowo sprawnie wykorzystuje środki unijne. Spośród przyznanych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 10,1 mld euro na inwestycje w latach 2007–2013 zostały podpisane umowy na wydanie ok. 95%. środków. Od 1 stycznia 2007 roku Komisja Europejska przekazała nam za zrealizowane inwestycje ok. 12,2 mld zł. Zakładamy, że do końca 2011 roku wykorzystanie środków unijnych osiągnie poziom 18 mld zł (refundacja z KE) .

 

Inwestycje w realizacji

W budowie i przebudowie jest obecnie 1323 km dróg krajowych. Trwają prace przy budowie 580 km autostrad, 743 km dróg ekspresowych i obwodnic. W ramach PBDK na lata 2011-2015 realizowana jest także przebudowa 615 km istniejącej sieci drogowej. Budowanych jest 28 odcinków autostrad (m.in. A1, A2, A4, 43 odcinki dróg ekspresowych (m.in. S1, S2, S3, S5, S6, S7, S8, S11, S14, S17, S19, S69, S74 oraz 12 obwodnic (m.in. Miękowa DK3; Jarosławia DK4; Łęknicy na DK12; Żyrardowa na DK50; Opoczna na DK 12; Pabianic DK14; Olecka DK65; Jędrzejowa na DK78; Ełku w ciągu DK16 i DK65; Frampola na DK74; Hrubieszowa DK74; Leżajska na DK77.)

Wartość inwestycji, na które zostały zawarte umowy to 8 048 987 228,04 złotych brutto.

W trakcie procedury jest obecnie 15 postępowań przetargowych na roboty budowlane dla inwestycji w ramach PBDK 2011-2015.

Konsekwentnie realizowany jest kompleksowy nadzór techniczny nad prowadzonymi przez GDDKiA inwestycjami. Celem nadrzędnym jest realizacja zadań w dbałości o najwyższą jakość i terminowość wykonania. Wprowadzony w 2010 roku laboratoryjny system zarządzania jakością przynosi rezultaty  – liczba wyników niezgodnych z wymaganiami zmalała z 39% do zaledwie 16% mimo, że liczba badan wykonywanych w każdym miesiącu wzrosła ponad dwudziestokrotnie – z 240 do 6600. W 2011 roku GDDKiA stworzyła wzorcowy Program Funkcjonalno-Użytkowy (PFU) i rozpoczęła proces Akredytacji laboratoriów drogowych. W 2011 roku rozpoczęliśmy też opracowanie Wzorcowych Specyfikacji Technicznych dotyczących budowy dróg i mostów.

 

Zarządzanie istniejącą siecią drogową

Wydatki związane z zarządzaniem infrastrukturą wyniosły w tym roku 1 859,9 mln zł.

W 2011 r, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, projekty dróg krajowych poddawane były procedurze Oceny BRD i Audytu BRD.

Więcej na: www.gddkia.gov.pl

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in