Ochrona gruntu to jeden z podstawowych problemów współczesnej ekologii. Coraz bardziej zdewastowany krajobraz oraz zaniedbywanie terenów górzystych oraz pagórkowatych doprowadziły do znacznego nasilenia osuwisk błotnych i ziemnych oraz powodzi.
Chcąc przeciwdziałać tej niekorzystnej dla człowieka oraz środowiska naturalnego sytuacji, firma Tegola wprowadziła na rynek polski produkty antyerozyjne KMat.
KMat to trójwymiarowa geomata antyerozyjna, składająca się z wytłaczanych, syntetycznych włókien elementarnych, splecionych i zgrzewanych na przecięciu. Trójwymiarowa budowa i wysoki stopień porowatości, który wynosi ponad 90 %, powodują, iż KMat może być nasycany materiałem ziarnistym – na ogół stosuje się grunt wegetacyjny. Standardowe geomaty podczas procesu produkcyjnego mogą zostać połączone z innymi rodzajami geosyntetyków, m. in. z geotekstyliami, wewnętrznymi komponentami wzmacniającymi. W ten sposób uzyskują one konkretne właściwości wymagane dla danego zastosowania. Pakiet KMat jest kompletny i uniwersalny – ta antyerozyjna mata może mieć różne grubości i struktury, a także można ją uzupełnić różnymi rodzajami podpór, filtrów czy wzmocnień. Wszystkie produkty KMat są lekkie, wytrzymałe oraz elastyczne, mają największą, dostępną na rynku szerokość – 4 m.
KMat zabezpiecza tę część powierzchni, która jest narażona na oddziaływanie czynników zewnętrznych. Antyerozyjna geomata podtrzymuje zdolności gleby do odnowy roślinności, ograniczając odpływy i chroniąc podłoże przed erozją wietrzną. KMat bezpośrednio zabezpiecza „ogołocony” grunt przed niszczeniem, a w miarę rozrostu systemu korzeniowego geomata wiąże się z podłożem, zmieniając warstwę wegetacyjną w opancerzony obszar trawiasty. Dzięki swej unikalnej budowie KMat zatrzymuje grunt, chroni suche brzegi kanałów i rowów przed erozją deszczową, a brzegi nawadniane – przed prądami wodnymi. Geomata antyerozyjna, poprzez podniesienie stabilności rowów, znacznie obniża częstotliwość wykonywania prac konserwacyjnych tych obiektów.
KMat doskonale chroni zbocza drogowe i podprogowe w czasie budowy nawierzchni oraz torów kolejowych, sprawdza się także jako zabezpieczenie antyerozyjne wjazdu do tuneli. Geomata, dostępna w ofercie firmy Tegola, osłania spadziste skarpy drogowe, wysokie torowiska, jak również powierzchniowo ulepsza osuwiska. Dzięki KMat można odzyskać tereny na których wcześniej były składowiska odpadów.