Łukasz Smaga – radca prawny, na prośbę czytelnika przedstawia uzupełnienie do swojej publikacji („IB” 1/2016 str. 26) „Jeden dziennik budowy czy kilka?”
Moim zdaniem w artykule „ Jeden dziennik budowy czy kilka?” zamieszczonym w „IB” nr 1/2016 wyjaśnienie jest niepełne, gdyż:
– Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury dla każdego obiektu budowlanego należy prowadzić książkę obiektu budowlanego, do której należy dołączyć dokumentację budowy.
– Według Prawa budowlanego przez dokumentację budowy należy rozumieć pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem budowlanym, dziennik budowy, protokoły odbiorów częściowych i końcowych, w miarę potrzeby rysunki i opisy służące realizacji obiektu, operaty geodezyjne i książkę obmiarów, a w przypadku realizacji obiektu metodą montażu – także dziennik montażu.
Stąd wynika, że jeden obiekt może mieć nie tylko jeden dziennik budowy lecz w przypadku montażu – nawet dwa dzienniki, a prowadzenie dziennika budowy lub montażu jest konieczne dla każdego obiektu budowlanego.
UWAGA: uzupełnienia zaznaczone pogrubieniem.
(…) Właściwa interpretacja § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz.U. z 2002 r. Nr 108, poz. 953 z późn. zm.) powinna skłaniać do wniosku, że odrębność prowadzenia dziennika budowy odnosi się do poszczególnych obiektów budowlanych objętych jednym zamierzeniem budowlanym usankcjonowanym w drodze jednego pozwolenia na budowę. Chodzi więc o odrębność obiektów budowlanych w ramach jednego zamierzenia budowlanego, a nie o odrębność całych zamierzeń budowlanych. W konsekwencji rację należy przyznać organom administracji publicznej twierdzącym, że w przypadku objęcia zamierzeniem budowlanym kilku obiektów budowlanych dla każdego z nich należy prowadzić odrębny dziennik budowy. Dotyczy to każdego obiektu budowlanego, dla którego wymagane byłoby pozwolenie na budowę albo zgłoszenie, gdyby miał być samodzielnie wybudowany. Co więcej, w przypadku realizacji danego obiektu budowlanego metodą montażu należy prowadzić oprócz dziennika budowy również dziennik montażu.
Powyższa wykładnia jest właściwa również z tego powodu, że dziennik budowy (podobnie jak dziennik montażu) zgodnie z art. 3 pkt 13 Prawa budowlanego wchodzi w skład dokumentacji budowy. Stosownie zaś do treści art. 60 Prawa budowlanego inwestor, oddając do użytkowania obiekt budowlany, przekazuje właścicielowi lub zarządcy obiektu m.in. dokumentację budowy, a on na podstawie art. 63 ust. 1 Pb jest obowiązany przechowywać otrzymaną dokumentację przez okres istnienia obiektu budowlanego. Dokumentacja budowy powinna zostać również dołączona do książki obiektu budowlanego zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz.U. z 2003 r. Nr 120, poz. 1134). O ile zatem zamierzenie budowlane może obejmować wiele obiektów budowlanych, o tyle ich status prawny (stan własności) po wybudowaniu może ulegać zmianie. Zasadne jest wobec tego wiązanie dokumentacji budowy z konkretnym obiektem budowlanym, a nie z całym zamierzeniem budowlanym, szczególnie że uzupełnieniem dokumentacji budowy jest dokumentacja związana z użytkowaniem obiektu budowlanego, która nie dotyczy zamierzenia budowlanego objętego pozwoleniem na budowę, lecz konkretnego obiektu budowlanego. (…)