11 grudnia dworzec Łódź Fabryczna został udostępniony dla pasażerów.
Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego 9 grudnia udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. pozwolenia na użytkowanie m.in. tunelu kolejowego, dworca Łódź Fabryczna wraz z podziemną stacją i niezbędną infrastrukturą kolejową.
Na nowej stacji zaplanowano kursowanie około 130 składów na dobę. Do dyspozycji pasażerów są cztery perony umieszczone 16 m pod ziemią.
Łódź Fabryczna w liczbach:
– Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma powierzchnię ok. 65 tys. m², co jest odpowiednikiem 6 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.
– Budowa multimodalnego dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce. Na jej potrzeby zaplanowano ok. 750 tys. m³ betonu.
– Cały dworzec to trzy hale pokryte 10 000 szklanych i metalowych paneli. Dzięki przeszklonym dachom światło słoneczne dotrze na perony znajdujące się 16,5 m pod ziemią.
– Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, jest stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Inwestycja w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów.
– Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m.
– Na pierwszym poziomie, 8 m pod ziemią, jest dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na dworcu znajduje się 37 tys. m2 podwieszanych sufitów, 4 tys. szklanych ścian oraz 340 km kabli, które odpowiadają za prawidłowe działanie wszystkich instalacji.
– Przewoźnicy na nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna wykonali już ponad 60 jazd testowych w dzień i w nocy.
– Szczegółowe kontrole przeszły systemy i ponad 150 urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Źródło: MIiB
Zdjęcia: Jacek Szabela