Dziewięć obwodnic, modernizacja ponad 100 km głównych dróg, budowa drogi ekspresowej S3 oraz 105-kilometrowego lubuskiego odcinka autostrady A2 – to tylko niektóre z drogowych przedsięwzięć województwa lubuskiego zaplanowane na najbliższe pięć lat.
Priorytetem jest ekspresówka S3, która województwo przetnie z północy na południe. Jak powiedział Zbigniew Kotlarek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podczas otwierania gorzowskiej obwodnicy – fragmentu Trasy S3 – dwujezdniowa trasa od Szczecina do południowej granicy lubuskiego zostanie wykonana do końca 2012 r. W przyszłym roku ruszą prace budowlane na dwóch odcinkach Gorzów – Międzyrzecz i Międzyrzecz – Sulechów. W 2009 r. rozpocznie się budowa drugiej nitki gorzowskiej obwodnicy. Podobnie drugą jezdnię zbudujemy na obwodnicy Międzyrzecza. Do 2012 r. trasa ekspresowa S3 z dwoma jezdniami będzie już gotowa w Zachodniopomorskiem i Lubuskiem, a być może uda się ją doprowadzić w tym czasie aż do autostrady A4. Budowę S3 podzielono na 7 etapów, z których każdy realizowany niezależnie. A budowa ruszy już w nadchodzącym roku i rozpocznie się od Gorzowa.
Pierwsze przetargi zaplanowane są na wiosnę 2008 r. , natomiast już jesienią powinna ruszyć budowa na trzech fragmentach przyszłej dwupasmówki: na odcinku 16 km od granicy Zachodniopomorskiego do Gorzowa (zakończenie prac w 2010 r.), na 37-kilometrowym odcinku Gorzów – Międzyrzecz, który ma być gotowy w 2011 r. oraz na 43-kilometrowym etapie (Międzyrzecz – Sulechów), którego budowa ma potrwać dwa lata.
W czasie realizacji tych inwestycji drogowych, w latach 2009-2010 obwodnica Międzyrzecza i Gorzowa zyskają drugie nitki jezdni, a 45-kilometrowy odcinek S3 z Sulechowa do Nowego Miasteczka zostanie poszerzony. Na sam koniec zaplanowana jest budowę ekspresówki od Nowego Miasteczka do południowej granicy województwa. Ten 24-kilometrowy odcinek GDDKiA chce zbudować w latach 2010-2013, chociaż jak mówi dyr. Kotlarek, GDDKiA – postara się o rok przyspieszyć zakończenie prac.
Na połowę przyszłego roku planowane jest otwarcie obwodnicy Nowej Soli oraz rozpoczęcie budowy kolejnych czterech obwodnic: Słubic – 10 km, Łęknicy – 3,43 km, Kargowej – 7,5 km i Nowogrodu Bobrzeńskiego – 5,5 km. Mają być gotowe już w 2009 r. W tym samym roku ruszą z kolei budowy dwóch obwodnic: Wschowy – 8,2 km i Szprotawy (II etap) – 7,5 km, które gotowe mają być w 2010 r. Natomiast w 2011 roku zostanie oddana do użytku 8,4-kilometrowa obwodnica Krosna Odrzańskiego. Listę zamyka budowa obwodnicy Kostrzyna. Tym 5,5-kilometrowym odcinkiem trasy omijającym centrum Kostrzyna kierowcy będą mogli pojechać w 2013 r.
Oprócz tego, że powstaną nowe drogi, od przyszłego roku będą również modernizowane stare, dlatego kierowcy muszą być przygotowani na utrudnienia w ruchu.
Zaplanowana jest modernizacja drogi nr 22 z Gorzowa do granicy województwa, która ma potrwać cztery lata. Odcinek Gorzów – Strzelce Krajeńskie (19,5 km) ma być remontowany do 2010 r., a modernizacja 34-kilometrowego odcinka od Strzelec do Wielkopolski realizowana będzie w 2011 i 2012 r. W ciągu dwóch lat ma być przebudowana droga nr 12 z Łęknicy do Żar (32,4 km) i dokończona modernizacja tej drogi (15 km) z Żar do Żagania. Natomiast zielonogórski oddział GDDKiA na lata 2009-2010 zaplanował przebudowę dwóch odcinków drogi nr 27 z Nowogrodu Bobrzańskiego do Żar (19 km) i z Żar do Świdnicy (18 km).
Remont odcinku drogi nr 29 Urad – Osiecznica – to ostatni z dużych remontów dróg, który zaplanowano za trzy lata. Do końca 2011 r. ten 31,2-kilometrowy odcinek ma uzyskać obowiązujące parametry drogi krajowej (m.in. asfaltowe pobocza).
Źródło (tekst): Gazeta Wyborcza Gorzów