Komisja Europejska zapowiedziała dofinansowanie w wysokości 315 mln euro z funduszu spójności dla zadania polegającego na budowie autostrady A1 między Częstochową a Pyrzowicami.
Trasa ta jest elementem korytarza transportowego Bałtyk–Adriatyk. Szacunkowy łączny koszt 58-kilometrowego odcinka autostrady to 2,6 mld zł. Zadanie to zostało podzielone na cztery odcinki inwestycyjne:
– odcinek „F” węzeł „Rząsawa” (z węzłem) – węzeł „Blachownia” (z węzłem) o długości 21,2 km;
– odcinek „G” węzeł „Blachownia” (bez węzła) – węzeł „Zawodzie” (z węzłem) – długość 4,7 km;
– odcinek „H” węzeł „Zawodzie” (bez węzła) – węzeł „Woźniki” (z węzłem) o długości 16,7 km;
– odcinek „I” węzeł „Woźniki” – węzeł „Pyrzowice” – długość 15,2 km.
Odcinki te zostaną oddane do ruchu w latach 2018–2019.
Głównym celem inwestycji jest budowa kolejnego fragmentu autostrady A1 w woj. śląskim i docelowo budowa jednego z najważniejszych szlaków drogowych, łączącego północ z południem kraju, w tym z miastami aglomeracji śląskiej i portem lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki tej inwestycji nastąpi również istotne odciążenie Częstochowy od ruchu tranzytowego.
Źródło: MIiB