Czy Słowację stać na autostrady?

02.11.2007

Nie. Wprawdzie za priorytetowe zadanie obecnej kadencji słowacki rząd uznał budowę autostrad, których ma powstać prawie 163 km, ale budżetu państwa na takie przedsięwzięcie nie stać.

Analityce ostrzegają przed takim posunięciem i mówią, że – ten program, realizowany do roku 2010, może zagrozić przyjęciu euro. Na posiedzeniu rządu minister gospodarki Lubomir Ważny, przedłożył dokument w którym zakłada się dokończenie połączeń między Bratysławą a Koszycami oraz Nitra i Zwoleniem. Prywatni inwestorzy mają również dobudować 45- kilometrowy odcinek z Żyliny do Martina, aby przedłużyć autostradę D1 prowadząca z Bratysławy do Żyliny. Rząd wkrótce rozpisze przetarg i przewiduje podpisanie umów z trzema inwestorami, zobowiązując się do spłacenia największego zadłużenia w historii Słowacji w wysokości miliardów koron w ciągu 25 lat. Warto podkreślić, że budowa autostrad będzie wiązała się m. in. z wydrążaniem wielu tuneli, a w górskim terenie drogi musza zostać przeprowadzone po estakadach, to oczywiście bardzo podniesie koszty budowy. 21 miliardów koron – to szacowany koszt budowy tylko jednego, 8 kilometrowego tunelu niedaleko Zyliny w miejscowości Visnove. Jak przyznał Igor Choma – generalny dyrektor Słowackiej Spółki Autostradowej (NDS) zarządzającej budowa autostrad – roczne spłaty zadłużenia oceniamy w sumie na 7 – 10 mld koron.
I to jest właśnie największy problem Słowacji. Jak wynika z najnowszych informacji Eurostatu, deficyt tego kraju powiększył się już w ubiegłym roku z 3,4 proc. do 3,7 proc. PKB, a spłata zadłużenia z powodu realizacji programu budowy autostrad zwiększyłaby go jeszcze o 0,2 proc. Nic zatem dziwnego, że Eurostat ostrzega Słowację przed kolejnymi obciążeniami budżetowymi. A przypomnijmy, że Słowacja zamierza wejść do strefy euro 1 stycznia 2009 roku i o ile obecnie spełnia większość kryteriów związanych z wejściem do  strefy euro, to zagrożeniem m.in. może być zwiększanie deficytu finansów publicznych powyżej 3 procent.
Dlatego Ministerstwo Finansów, które przejęło się ostrzeżeniami Eurostatu, naciska na rząd, aby zrezygnował z części programu rozbudowy autostrad, zwłaszcza najbardziej kosztownych odcinków w pobliżu Zyliny.
    
Źródło: Rzeczpospolita

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in